Рубрика «Сибирские деятели в истории России» (ENG)
Друзья, сегодня снова поговорим о декабристах, даже двух – братьях (Николай и Михаил Бестужевы). Трудно не возвращаться к этой теме, работая в рамках такой рубрики. Слишком большое значение имели эти люди на культуру и образ жизни неспешной Сибири XIX века.
Николай Александрович Бестужев, будучи уже под следствием, достаточно хорошо описал, что было на сердце у многих «сынов отечества» в 1825 году: «Предан будучи душевно своему отечеству, желая видеть его цветущим, не мог не соболезновать на все неустройства, существующие во всех частях. Видя расстройство финансов, упадок торговли и доверенность купечества, совершенную ничтожность способов наших в земледелии, а более всего беззаконность судов, приводило сердца наши в трепет».
Находясь в заточении уже на территории Сибири, не уехав еще на поселения, декабристы работали на различных предприятиях, именно там Николай старается запечатлеть портреты, условия жилищ товарищей, которых уже может не увидеть. Это не только одни из последних графических сведений о декабристах, сохранившихся до наших времен, это также служило и своеобразным успокоением для их жен в столице. Некоторые из этих изображений сохранились, например, в художественных музеях нашей страны, прикладываем изображения.
Как и в самом отечестве было множество проблем, так и сибирская земля не давала Бестужевым легкого аристократического времяпрепровождения, к которому могла привыкнуть интеллигенция XIX века. На поселении в Селенгинске им полагалось по 15 десятин пахотной и сенокосной земли на каждого. Деревня достаточно давно потеряла свое административное значение в прошлом торгового центра. Но Николай все же обратил внимание на живописный вид земли: «Селенгинск, венчаемый со всех сторон горами, и внизу река с ее разливами и островами, вьющаяся в различных направлениях. Этот вид очень хорош... я намерен его срисовать»
Население же деревушки, состоящее преимущественно из русских и бурятов, встретило братьев с радушием. жители стали называть Н. Бестужева "истошником" (источником) ума, знаний и добра. Приходя к нему за советом, они удивлялись и радовались его ласковому и простому обращению со всеми людьми. Качая головами, буряты говорили: "Ноин (т. е. господин) такой простой и добрый".
В переписке между декабристами их имена также всплывали, Е.П. Оболенский в переписке писал следующее: «О забайкальских товарищах не могу тебе сообщить многого, потому что редко имею случай что-нибудь о них слышать... Бестужевы живут весело, по своему, без всякого изменения против прежнего».
Братья были очень воодушевлены возможностями земледелия в Сибири, однако реальность быстро заставила их осознать, что оно здесь крайне убыточное. Николаю приходилось ездить в Тобольск и рисовать портреты за деньги, а вот Михаил занимался ручным трудом. «Бестужевки» оказались простым и удобным способом ездить по горным дорогам Забайкалья. Больше всего М. Бестужева радовала мысль, что производство "сидеек" доставляет хлеб 17 бедным бурятам, работавшим у него в мастерской, которых он попутно обучал различным ремеслам. Мастерская не давала братьям барышей, но "служила подспорьем к скудным средствам существования". Заказы на эти экипажи поступали регулярно. Их вид также показан на 2 изображении.
Можно продолжать писать этот текст часами, но итог останется один - нельзя отрицать культурный след, оставленный декабристами. Бывшие офицеры, знатные интеллигенты и дворяне, ничуть не гнушались никакими видами труда. Такое отношение не только удивляло местное население, но и давало им яркий пример. Сады, огороды, благоустройство своего жилища. Многие историки говорят о подражании сибиряков братьям в оседлости. Если раньше жилище для них было небольшим временным шалашом, то многие переходили на полноценные дома, способные создать уют даже в холодные зимние времена.
(На изображении 1) - Камера № 11 - Л. Е. Розена. Акварель. 30-е годы XIX века. Гос. Исторический музей. Москва)
(На изображении 2) - 'Сидейка' работы М. Л. Бестужева. Фотография. Кяхтинский краеведческий музей имени академика В.А. Обручева)
#Сибирь #Бестужевы #Братья
__________________________________________________________________________
"Siberian figures in Russian history"
Friends, today we will talk again about the Decembrists, even the two - brothers (Nikolai and Mikhail Bestuzhev). It's hard not to return to this topic, working within the framework of such a rubric. These people had too much impact on the culture and way of life of unhurried Siberia in the 19th century.
Nikolai Alexandrovich Bestuzhev, already under investigation, described well enough what was in the heart of many «sons of the Fatherland» in 1825: «Being devoted sincerely to my fatherland, wishing to see it blossoming, I could not help feeling sorry for all the disorder that exists in all parts. Seeing the disorder of finances, the decline of trade and trust of merchants, the absolute insignificance of our methods in farming, and most of all the lawlessness of the courts, brought our hearts in awe».
While imprisoned already in Siberia, not yet gone to the settlements, the Decembrists worked in various factories, it is there Nicholas tries to capture portraits, the conditions of housing comrades, which can no longer see. These are not only some of the last graphic information about the Decembrists that have survived to this day, they also served as a kind of comfort for their wives in the capital. Some of these images have survived, for example, in art museums in our country, we enclose images.
Just as there were many problems in the homeland itself, the Siberian land did not give the Bestuzhevs the easy aristocratic pastime to which the nineteenth-century intellectuals might have been accustomed. At the Selenginsk settlement, they were each entitled to 15 dessiatinas of arable land and hayfields. The village had long since lost its administrative significance as a former trading center. But Nikolai still paid attention to the picturesque view of the land: «Selenginsk crowned by mountains on all sides and below the river with its spills and islands, winding in different directions. This view is very good... I intend to paint it».
The villagers, made up mainly of Russians and Buryats, welcomed the brothers with cordiality. They began to call N. Bestuzhev a «source» of wit, knowledge and goodness. Coming to him for advice, they were surprised and delighted by his gentle and simple treatment of all people. Shaking their heads, the Buryats said: «Noin (i.e., the master) is so simple and kind».
In correspondence between the Decembrists their names also came up, E.P. Obolensky in his correspondence wrote the following: "I cannot tell you much about the Transbaikal comrades, because I seldom have occasion to hear anything about them... The Bestuzhevs live merrily, in their own way, without any change from the past.
The brothers were very enthusiastic about the possibilities of farming in Siberia, but reality quickly made them realize that it was extremely unprofitable here. Nikolai had to go to Tobolsk and paint portraits for money, but Mikhail did manual labor. "Bestuzhevks" turned out to be an easy and convenient way to travel the mountain roads of Transbaikalia. Most of all M. Bestuzhev was pleased with the idea that the production of "sideks" brought bread to the 17 poor Buryats working in his workshop, whom he taught various crafts at the same time. The workshop did not provide the brothers with profits, but "served as a supplement to the meager means of subsistence. Orders for these carriages came regularly. Their appearance is also shown in image 2.
One could go on writing this text for hours, but the bottom line remains the same - nobody cannot deny cultural footprint left by the Decembrists. The former officers, noble intellectuals and noblemen, were in no way bent on any kind of labor. This attitude not only surprised the local population, but also gave them a shining example. Gardens, vegetable gardens, improvement of their homes. Many historians speak of the imitation of the Siberians in the sedentary brothers. While their dwellings used to be small temporary huts, many moved on to full-fledged houses capable of creating comfort even in cold winter times.
Николай Александрович Бестужев, будучи уже под следствием, достаточно хорошо описал, что было на сердце у многих «сынов отечества» в 1825 году: «Предан будучи душевно своему отечеству, желая видеть его цветущим, не мог не соболезновать на все неустройства, существующие во всех частях. Видя расстройство финансов, упадок торговли и доверенность купечества, совершенную ничтожность способов наших в земледелии, а более всего беззаконность судов, приводило сердца наши в трепет».
Находясь в заточении уже на территории Сибири, не уехав еще на поселения, декабристы работали на различных предприятиях, именно там Николай старается запечатлеть портреты, условия жилищ товарищей, которых уже может не увидеть. Это не только одни из последних графических сведений о декабристах, сохранившихся до наших времен, это также служило и своеобразным успокоением для их жен в столице. Некоторые из этих изображений сохранились, например, в художественных музеях нашей страны, прикладываем изображения.
Как и в самом отечестве было множество проблем, так и сибирская земля не давала Бестужевым легкого аристократического времяпрепровождения, к которому могла привыкнуть интеллигенция XIX века. На поселении в Селенгинске им полагалось по 15 десятин пахотной и сенокосной земли на каждого. Деревня достаточно давно потеряла свое административное значение в прошлом торгового центра. Но Николай все же обратил внимание на живописный вид земли: «Селенгинск, венчаемый со всех сторон горами, и внизу река с ее разливами и островами, вьющаяся в различных направлениях. Этот вид очень хорош... я намерен его срисовать»
Население же деревушки, состоящее преимущественно из русских и бурятов, встретило братьев с радушием. жители стали называть Н. Бестужева "истошником" (источником) ума, знаний и добра. Приходя к нему за советом, они удивлялись и радовались его ласковому и простому обращению со всеми людьми. Качая головами, буряты говорили: "Ноин (т. е. господин) такой простой и добрый".
В переписке между декабристами их имена также всплывали, Е.П. Оболенский в переписке писал следующее: «О забайкальских товарищах не могу тебе сообщить многого, потому что редко имею случай что-нибудь о них слышать... Бестужевы живут весело, по своему, без всякого изменения против прежнего».
Братья были очень воодушевлены возможностями земледелия в Сибири, однако реальность быстро заставила их осознать, что оно здесь крайне убыточное. Николаю приходилось ездить в Тобольск и рисовать портреты за деньги, а вот Михаил занимался ручным трудом. «Бестужевки» оказались простым и удобным способом ездить по горным дорогам Забайкалья. Больше всего М. Бестужева радовала мысль, что производство "сидеек" доставляет хлеб 17 бедным бурятам, работавшим у него в мастерской, которых он попутно обучал различным ремеслам. Мастерская не давала братьям барышей, но "служила подспорьем к скудным средствам существования". Заказы на эти экипажи поступали регулярно. Их вид также показан на 2 изображении.
Можно продолжать писать этот текст часами, но итог останется один - нельзя отрицать культурный след, оставленный декабристами. Бывшие офицеры, знатные интеллигенты и дворяне, ничуть не гнушались никакими видами труда. Такое отношение не только удивляло местное население, но и давало им яркий пример. Сады, огороды, благоустройство своего жилища. Многие историки говорят о подражании сибиряков братьям в оседлости. Если раньше жилище для них было небольшим временным шалашом, то многие переходили на полноценные дома, способные создать уют даже в холодные зимние времена.
(На изображении 1) - Камера № 11 - Л. Е. Розена. Акварель. 30-е годы XIX века. Гос. Исторический музей. Москва)
(На изображении 2) - 'Сидейка' работы М. Л. Бестужева. Фотография. Кяхтинский краеведческий музей имени академика В.А. Обручева)
#Сибирь #Бестужевы #Братья
__________________________________________________________________________
"Siberian figures in Russian history"
Friends, today we will talk again about the Decembrists, even the two - brothers (Nikolai and Mikhail Bestuzhev). It's hard not to return to this topic, working within the framework of such a rubric. These people had too much impact on the culture and way of life of unhurried Siberia in the 19th century.
Nikolai Alexandrovich Bestuzhev, already under investigation, described well enough what was in the heart of many «sons of the Fatherland» in 1825: «Being devoted sincerely to my fatherland, wishing to see it blossoming, I could not help feeling sorry for all the disorder that exists in all parts. Seeing the disorder of finances, the decline of trade and trust of merchants, the absolute insignificance of our methods in farming, and most of all the lawlessness of the courts, brought our hearts in awe».
While imprisoned already in Siberia, not yet gone to the settlements, the Decembrists worked in various factories, it is there Nicholas tries to capture portraits, the conditions of housing comrades, which can no longer see. These are not only some of the last graphic information about the Decembrists that have survived to this day, they also served as a kind of comfort for their wives in the capital. Some of these images have survived, for example, in art museums in our country, we enclose images.
Just as there were many problems in the homeland itself, the Siberian land did not give the Bestuzhevs the easy aristocratic pastime to which the nineteenth-century intellectuals might have been accustomed. At the Selenginsk settlement, they were each entitled to 15 dessiatinas of arable land and hayfields. The village had long since lost its administrative significance as a former trading center. But Nikolai still paid attention to the picturesque view of the land: «Selenginsk crowned by mountains on all sides and below the river with its spills and islands, winding in different directions. This view is very good... I intend to paint it».
The villagers, made up mainly of Russians and Buryats, welcomed the brothers with cordiality. They began to call N. Bestuzhev a «source» of wit, knowledge and goodness. Coming to him for advice, they were surprised and delighted by his gentle and simple treatment of all people. Shaking their heads, the Buryats said: «Noin (i.e., the master) is so simple and kind».
In correspondence between the Decembrists their names also came up, E.P. Obolensky in his correspondence wrote the following: "I cannot tell you much about the Transbaikal comrades, because I seldom have occasion to hear anything about them... The Bestuzhevs live merrily, in their own way, without any change from the past.
The brothers were very enthusiastic about the possibilities of farming in Siberia, but reality quickly made them realize that it was extremely unprofitable here. Nikolai had to go to Tobolsk and paint portraits for money, but Mikhail did manual labor. "Bestuzhevks" turned out to be an easy and convenient way to travel the mountain roads of Transbaikalia. Most of all M. Bestuzhev was pleased with the idea that the production of "sideks" brought bread to the 17 poor Buryats working in his workshop, whom he taught various crafts at the same time. The workshop did not provide the brothers with profits, but "served as a supplement to the meager means of subsistence. Orders for these carriages came regularly. Their appearance is also shown in image 2.
One could go on writing this text for hours, but the bottom line remains the same - nobody cannot deny cultural footprint left by the Decembrists. The former officers, noble intellectuals and noblemen, were in no way bent on any kind of labor. This attitude not only surprised the local population, but also gave them a shining example. Gardens, vegetable gardens, improvement of their homes. Many historians speak of the imitation of the Siberians in the sedentary brothers. While their dwellings used to be small temporary huts, many moved on to full-fledged houses capable of creating comfort even in cold winter times.