Рубрика: «День в истории Мегиона» (+ translation) (от 31.05.2023)
В мае 1973 года на протоку Мега был высажен десант из 20 человек, доставленный баржей из Тобольска. Для обустройства причала под прием грузов и расчистки площадки в районе будущей станции Мегион, где располагался бы поселок транспортных строителей. По заказу министра транспортного строительства И.Д. Соснова, использовали помощь Приказа по управлению «Тюменьстройпуть» СМП-227. Десант быстро приступил к работе и соорудил причал, часть работников начала строительство поселка, а вторая часть приступила к расчистке площадки для поселка и установке пилорамы и столярного цеха. В июле того же года начали поступать баржи с деталями домов, техникой и стройматериалами, и десант работал день и ночь, чтобы уложиться до наступления морозов и построить объекты жизнеобеспечения, склады, хранилища под продукты питания, а также жилье. Рабочие семьи самостоятельно возводили щитовые дома с печным отоплением, а электроэнергию подавали от двух ДЭС по 200 квт каждая. В 60-70-х годах прошлого века трудно было найти стройку более грандиозную, она привлекала внимания миллионов людей не только в Советском Союзе, но и во всем мире. Состав десанта состоял из 11 участников, включая руководителя экспедиции Владимира Ивановича Иванчихина, мастера Николая Стецкого и других участников.
Без задержек десантники приступили к расчистке территории для необходимых построек, в первую очередь вертолетной площадки. К концу июня было построено несколько зданий, включая овощехранилище и техническое помещение для инструментов. СМП-227 должно было построить железную дорогу для соединения строителей, трудившихся вблизи города Нижневартовск, который тогда стал нефтяной столицей страны, со Сургутом и самотлорскими болотами. После потепления, бригада строителей СМП получила новых работников и технику. Из воспоминаний Д.И. Коротчаева: «На прокладке трасс в Восточной Сибири, на Дальнем Востоке, в Казахстане выработались определенные стандартные решения, технологические приемы. При наличии достаточного количества материалов строители научились прокладывать линию по сложным скальным и другим грунтам. Здесь, на «Севсибе», те приемы, тот опыт, который был у трассовиков на вооружении, часто использовать оказывалось просто невозможно. Переувлажненность, большое количество болот, ограниченность грунтов, сезонность пригодности их (если даже есть, то не всегда ими можно воспользоваться), резко различные условия работы на смежных участках, бездорожье, проблемы подвозки материалов - вот неполный перечень обстоятельств, которые и определяли специфичность трассы «Тюмень - Нижневартовск», непохожесть ее на другие дороги. Но геологам, нефтяникам, газовикам, всем, кто осваивал Север, такая дорога нужна была как воздух».
Николай Иосифович Останин, работавший заместителем директора Мегионского леспромхоза, рассказывал: «В 1977 году вышло постановление Совета министров о создании двух новых леспромхозов: Мегионского и Пыть-Яхского. Средства на это выделяло Министерство нефтяной и газовой промышленности. Местным нефтяникам для разработки и обустройства нефтяных месторождений в год нужно было 1,2 – 1,4 млн кубометров древесины. А существующие Сургутский и Нижневартовский леспромхозы вместе давали в год меньше 800 тыс. кубов. Начальник нашего УКСа дал мне задание подготовить технические условия для строительства жилгородков новых леспромхозов. В апреле-мае 1978 года отправил сюда первые десанты с первым начальником ПМК-СН Потатуевым. Сначала изыскатели выбрали место для создания поселка, они и около пятой мехколонны смотрели, не подошло. Остановились на этом участке. Я в Москву ездил согласовывать все документы. Начальник СМП-227 Горчанов согласовывал месторасположение лесоучастка и городка. 6 июня 1981 года вышло постановление Министерства лесной и деревообрабатывающей промышленности о создании Мегионского и Пыть-Яхского леспромхозов. Мне предложили здесь стать заместителем директора по строительству, и 2 июня 1981 года я приехал сюда на поезде». Станция Мегион была к тому времени построена, стоял густой лес. Поначалу поселок был назван Молодёжным, однако в Нижневартовском районе один Молодёжный уже был, требовалось подобрать другое имя. И по воле лесозаготовителей поселок стал зваться Высоким.
К концу 1973 года уже функционировала структура ОРСОв, на месте работали столовая, магазины и медпункт. Также было введено в эксплуатацию 10 жилых домов и общежитие на 500 мест. В то время строилось административное здание СМП-227, контора ОРСа и здание поликлиники, а также были заложены здания средней школы и детских садов. А в 1977 году первый поезд прибыл на станцию Мегион. В 1975 году прорабский участок N1 приступил к строительству постоянного поселка железнодорожников ст. Мегион. Первые сваи были забиты под здание котельной, велась укладка железнодорожного полотна на Нижневартовск, и в 1978 году первый поезд прибыл на станцию Нижневартовск-2. Коллектив СМП-227 на 1975 год насчитывал 850 человек.
#Высокий #Мегион
In May 1973, a landing party of 20 people delivered by barge from Tobolsk was landed on the Mega channel. To arrange a berth for cargo reception and to clear the site in the area of the future Megion station, where the transport builders' settlement would be located. By order of the Minister of Transport Construction I.D. Sosnov, SMP-227 of "Tyumenstroyput" Administration was used. The landing party quickly set to work and built a pier, part of the workers began building the settlement, and the other part began clearing the site for the settlement and installing a sawmill and a carpentry shop. In July of that year barges with house parts, equipment, and building materials began arriving, and the landing party worked day and night to meet the cold weather and build life-support facilities, warehouses, food storage facilities, and housing. The working families built their own panel houses with stove heating, and the electricity was supplied from two diesel power plants of 200 kilowatts each. In the 60-70's it was difficult to find a more ambitious construction site, it attracted the attention of millions of people not only in the Soviet Union, but all over the world. The landing party consisted of 11 participants, including the head of the expedition Vladimir Ivanovich Ivanchikhin, master Nikolai Stetsky and other participants.
Without delay the paratroopers began clearing the territory for the necessary buildings, first of all the helipad. By the end of June, several buildings were built, including a vegetable storehouse and a technical room for tools. SMP-227 was to build a railroad to connect builders, who worked near Nizhnevartovsk which was the oil capital of the country, with Surgut and Samotlor swamps. After the warming, the SMP construction team received new workers and equipment. From the memoirs of D.I. Korotchaev: "Certain standard solutions and technological methods were developed during the construction of routes in Eastern Siberia, in the Far East, in Kazakhstan. If there are enough materials, builders have learned how to lay the line over difficult rocky and other soils. Here, at «Northsib», it was often impossible to use the techniques and experience that the construction workers had at their disposal. Muddy ground, numerous swamps, limited quantity of earth materials, seasonal availability (even if there are some, it is not always possible to use them), different working conditions on adjoining sites, lack of roads, problems of materials transportation - this is a partial list of circumstances, which determined the specificity of "Tyumen - Nizhnevartovsk" route and its dissimilarity with other roads. But geologists, oil and gas workers, everyone, who developed the North, needed such a road like air".
Nikolai Iosifovich Ostanin, who worked as a deputy director of the Megion timber company, said: "In 1977, the Council of Ministers issued a decree on the creation of two new timber companies: Megion and Pyt-Yakh. Funds for that were allocated by the Ministry of Oil and Gas Industry. Local oilmen needed 1.2-1.4 million cubic meters of timber per year for development of oil fields. And the existing Surgut and Nizhnevartovsk timber companies gave less than 800 thousand cubic meters per year. The chief of our department of forestry enterprises gave me a task to prepare technical specifications for construction of residential buildings of new timber processing plants. In April-May 1978 I sent here the first landing with the first chief of PMK-SN Potatuev. At first the prospectors chose a place for creation of the settlement, they also looked near the fifth mechanical column, it did not suit. They stopped at this site. I went to Moscow to coordinate all documents. The chief of SMP-227 Gorchanov coordinated location of the timber-yard and the camp. On June 6, 1981 there was a resolution of the Ministry of Forestry and Woodworking Industry about foundation of Megion and Pyt-Yakh timber processing plants. I was offered to be a deputy director for construction here and I came here by train on June 2, 1981. Megion station was built by that time, there was a dense forest. At first, the settlement was named Molodezhny, but there was already one Molodezhny in the Nizhnevartovsk District, so another name had to be chosen. And at the will of the loggers, the village was called Vysokiy (- tall).
By the end of 1973, the ORSO structure was already functioning, with a canteen, stores, and a medical station on site. Also, 10 residential buildings and a dormitory for 500 people were put into operation. At that time the administrative building of SMP-227, the office of the ORS and the building of the polyclinic were under construction, and the buildings of the secondary school and kindergartens were laid. And in 1977 the first train arrived to Megion station. In 1975, the foreman's section No.1 began the construction of a permanent settlement for railway workers of the Megion station. The first piles were driven under the building of boiler house, the first train arrived to Nizhnevartovsk, and in 1978 the first train arrived to the station Nizhnevartovsk-2. The SMP-227 team numbered 850 people as of 1975.
Без задержек десантники приступили к расчистке территории для необходимых построек, в первую очередь вертолетной площадки. К концу июня было построено несколько зданий, включая овощехранилище и техническое помещение для инструментов. СМП-227 должно было построить железную дорогу для соединения строителей, трудившихся вблизи города Нижневартовск, который тогда стал нефтяной столицей страны, со Сургутом и самотлорскими болотами. После потепления, бригада строителей СМП получила новых работников и технику. Из воспоминаний Д.И. Коротчаева: «На прокладке трасс в Восточной Сибири, на Дальнем Востоке, в Казахстане выработались определенные стандартные решения, технологические приемы. При наличии достаточного количества материалов строители научились прокладывать линию по сложным скальным и другим грунтам. Здесь, на «Севсибе», те приемы, тот опыт, который был у трассовиков на вооружении, часто использовать оказывалось просто невозможно. Переувлажненность, большое количество болот, ограниченность грунтов, сезонность пригодности их (если даже есть, то не всегда ими можно воспользоваться), резко различные условия работы на смежных участках, бездорожье, проблемы подвозки материалов - вот неполный перечень обстоятельств, которые и определяли специфичность трассы «Тюмень - Нижневартовск», непохожесть ее на другие дороги. Но геологам, нефтяникам, газовикам, всем, кто осваивал Север, такая дорога нужна была как воздух».
Николай Иосифович Останин, работавший заместителем директора Мегионского леспромхоза, рассказывал: «В 1977 году вышло постановление Совета министров о создании двух новых леспромхозов: Мегионского и Пыть-Яхского. Средства на это выделяло Министерство нефтяной и газовой промышленности. Местным нефтяникам для разработки и обустройства нефтяных месторождений в год нужно было 1,2 – 1,4 млн кубометров древесины. А существующие Сургутский и Нижневартовский леспромхозы вместе давали в год меньше 800 тыс. кубов. Начальник нашего УКСа дал мне задание подготовить технические условия для строительства жилгородков новых леспромхозов. В апреле-мае 1978 года отправил сюда первые десанты с первым начальником ПМК-СН Потатуевым. Сначала изыскатели выбрали место для создания поселка, они и около пятой мехколонны смотрели, не подошло. Остановились на этом участке. Я в Москву ездил согласовывать все документы. Начальник СМП-227 Горчанов согласовывал месторасположение лесоучастка и городка. 6 июня 1981 года вышло постановление Министерства лесной и деревообрабатывающей промышленности о создании Мегионского и Пыть-Яхского леспромхозов. Мне предложили здесь стать заместителем директора по строительству, и 2 июня 1981 года я приехал сюда на поезде». Станция Мегион была к тому времени построена, стоял густой лес. Поначалу поселок был назван Молодёжным, однако в Нижневартовском районе один Молодёжный уже был, требовалось подобрать другое имя. И по воле лесозаготовителей поселок стал зваться Высоким.
К концу 1973 года уже функционировала структура ОРСОв, на месте работали столовая, магазины и медпункт. Также было введено в эксплуатацию 10 жилых домов и общежитие на 500 мест. В то время строилось административное здание СМП-227, контора ОРСа и здание поликлиники, а также были заложены здания средней школы и детских садов. А в 1977 году первый поезд прибыл на станцию Мегион. В 1975 году прорабский участок N1 приступил к строительству постоянного поселка железнодорожников ст. Мегион. Первые сваи были забиты под здание котельной, велась укладка железнодорожного полотна на Нижневартовск, и в 1978 году первый поезд прибыл на станцию Нижневартовск-2. Коллектив СМП-227 на 1975 год насчитывал 850 человек.
#Высокий #Мегион
In May 1973, a landing party of 20 people delivered by barge from Tobolsk was landed on the Mega channel. To arrange a berth for cargo reception and to clear the site in the area of the future Megion station, where the transport builders' settlement would be located. By order of the Minister of Transport Construction I.D. Sosnov, SMP-227 of "Tyumenstroyput" Administration was used. The landing party quickly set to work and built a pier, part of the workers began building the settlement, and the other part began clearing the site for the settlement and installing a sawmill and a carpentry shop. In July of that year barges with house parts, equipment, and building materials began arriving, and the landing party worked day and night to meet the cold weather and build life-support facilities, warehouses, food storage facilities, and housing. The working families built their own panel houses with stove heating, and the electricity was supplied from two diesel power plants of 200 kilowatts each. In the 60-70's it was difficult to find a more ambitious construction site, it attracted the attention of millions of people not only in the Soviet Union, but all over the world. The landing party consisted of 11 participants, including the head of the expedition Vladimir Ivanovich Ivanchikhin, master Nikolai Stetsky and other participants.
Without delay the paratroopers began clearing the territory for the necessary buildings, first of all the helipad. By the end of June, several buildings were built, including a vegetable storehouse and a technical room for tools. SMP-227 was to build a railroad to connect builders, who worked near Nizhnevartovsk which was the oil capital of the country, with Surgut and Samotlor swamps. After the warming, the SMP construction team received new workers and equipment. From the memoirs of D.I. Korotchaev: "Certain standard solutions and technological methods were developed during the construction of routes in Eastern Siberia, in the Far East, in Kazakhstan. If there are enough materials, builders have learned how to lay the line over difficult rocky and other soils. Here, at «Northsib», it was often impossible to use the techniques and experience that the construction workers had at their disposal. Muddy ground, numerous swamps, limited quantity of earth materials, seasonal availability (even if there are some, it is not always possible to use them), different working conditions on adjoining sites, lack of roads, problems of materials transportation - this is a partial list of circumstances, which determined the specificity of "Tyumen - Nizhnevartovsk" route and its dissimilarity with other roads. But geologists, oil and gas workers, everyone, who developed the North, needed such a road like air".
Nikolai Iosifovich Ostanin, who worked as a deputy director of the Megion timber company, said: "In 1977, the Council of Ministers issued a decree on the creation of two new timber companies: Megion and Pyt-Yakh. Funds for that were allocated by the Ministry of Oil and Gas Industry. Local oilmen needed 1.2-1.4 million cubic meters of timber per year for development of oil fields. And the existing Surgut and Nizhnevartovsk timber companies gave less than 800 thousand cubic meters per year. The chief of our department of forestry enterprises gave me a task to prepare technical specifications for construction of residential buildings of new timber processing plants. In April-May 1978 I sent here the first landing with the first chief of PMK-SN Potatuev. At first the prospectors chose a place for creation of the settlement, they also looked near the fifth mechanical column, it did not suit. They stopped at this site. I went to Moscow to coordinate all documents. The chief of SMP-227 Gorchanov coordinated location of the timber-yard and the camp. On June 6, 1981 there was a resolution of the Ministry of Forestry and Woodworking Industry about foundation of Megion and Pyt-Yakh timber processing plants. I was offered to be a deputy director for construction here and I came here by train on June 2, 1981. Megion station was built by that time, there was a dense forest. At first, the settlement was named Molodezhny, but there was already one Molodezhny in the Nizhnevartovsk District, so another name had to be chosen. And at the will of the loggers, the village was called Vysokiy (- tall).
By the end of 1973, the ORSO structure was already functioning, with a canteen, stores, and a medical station on site. Also, 10 residential buildings and a dormitory for 500 people were put into operation. At that time the administrative building of SMP-227, the office of the ORS and the building of the polyclinic were under construction, and the buildings of the secondary school and kindergartens were laid. And in 1977 the first train arrived to Megion station. In 1975, the foreman's section No.1 began the construction of a permanent settlement for railway workers of the Megion station. The first piles were driven under the building of boiler house, the first train arrived to Nizhnevartovsk, and in 1978 the first train arrived to the station Nizhnevartovsk-2. The SMP-227 team numbered 850 people as of 1975.