Начинаем новую неделю с нашей постоянной рубрики «Предметы и Факты» (от 24.07.2023)
Именно июль знаменуется первым «шагом» человечества на луне. Поговорим о гонках, луноходах и людях. Начало эры космических исследований официально можно отнести к 4 октября 1957 года, когда был запущен первый космический спутник. Его размеры были малы - всего 0,6 метра, что примерно равно размеру футбольного мяча. Спустя десять лет после этого события только в нашей стране было запущено уже 254 спутника, а в 1971 году на старт вышли около ста космических аппаратов. Среди них были искусственные спутники Земли, выполняющие различные задачи научного характера, такие как обеспечение навигации, телефонная и телевизионная связь. Спутники предоставляют нам много полезных данных. Они помогают составлять прогнозы погоды, отслеживают пожары и наводнения, исследуют вселенную и выполняют множество других важных задач. Одной из самых важных разработок, которую можно отнести к продукту космической отрасли, является интернет, который является незаменимой частью нашей жизни в настоящее время.
Если мы проследим историю развития космической отрасли по хронологии, то обязательно наткнемся на имя германского инженера, конструктора и офицера СС Вернера фон Брауна. Его первоначальная установка «Фау-2» считается первой баллистической ракетой, которая достигла космического пространства. В 1945 году Вернер фон Браун бежал в Америку и стал руководителем лунной программы в США. Однако, идея освоения космоса возникла задолго до этого времени. Исаак Ньютон предложил использовать орудия и запускать ядра из горы, чтобы достичь космического пространства. Конечно же, в то время это казалось фантастикой, поскольку для выхода на орбиту необходимо развить очень высокую скорость – около 7,91 километра в секунду, что было неосуществимо на тот момент.
После создания ракеты «ФАУ-2» в Советском Союзе Сергей Павлович Королев (имя которого страна узнала в 1968 г) создает аналог этой ракеты, чем завоевывает доверие советского руководства и в России начинает развиваться новое направление инженерной мысли – ракетостроение. Более того, С.П. Королев убедил руководство в необходимости использования создаваемых космических аппаратов в мирных целях. Благодаря его вере в «мирный» космос и возможности запуска человека в просторы космоса, в Подмосковье был создан отряд подготовки космонавтов. 12 апреля 1961 года ракета Р-7 вместе с кораблем «Восток -1» с человеком на борту, стартовала на космодроме Байконур. Через 108 минут этот человек, советский летчик, офицер ВВС СССР Юрий Алексеевич Гагарин стал известен всему миру. Один виток его корабля вокруг Земли положил начало новой эпохи освоения космоса человеком.
После этого исторического события, гонка вооружений между двумя супердержавами, СССР и США, переросла во что называется "космической гонкой". Американцы начали разрабатывать программу лунной миссии, которой руководил Вернер фон Браун. Они ставили перед собой цель высадить людей на Луну. Историки космонавтики часто связывают осуществление первого пилотируемого полета на Луну с именем одного из пионеров создания теоретической основы для межпланетных перелетов - Ю. В. Кондратюка. Уже в 20-е годы прошлого века он предложил и обосновал схему многоэтапного полета с высадкой на поверхность Луны и возвращением на Землю. Эта схема часто называется "трассой Кондратюка". В ней используются такие элементы, как старт космического корабля с околоземной орбиты, выход комплекса, состоящего из орбитального и лунного модулей, на окололунную орбиту, а затем высадка и возвращение экипажа в лунном модуле.
После серии испытательных полетов, в рамках проекта "Аполлон", был запущен космический комплекс на околоземную орбиту, предназначенный для осуществления полной программы лунной экспедиции. Команда "Аполлона-11" состояла из двух астронавтов - командира лунного модуля Нила Армстронга и члена экспедиции Эдвина Олдрина - а также командира командного модуля Майкла Коллинза, который оставался на лунной орбите и выполнял космические маневры с командной кабиной. Через четыре дня полета космический комплекс достиг окололунной орбиты. После перекомпоновки модулей два астронавта смогли перейти в лунную кабину и совершили спуск с лунной орбиты в заданный район поверхности Луны. Завершив программу исследований, Нил Армстронг и Эдвин Олдрин вернулись в командный модуль, который затем принес лунную экспедицию на Землю. Первое посещение Луны продолжалось менее суток, из которых два с половиной часа астронавты провели вне кабины, собирая образцы и выполняя другие запланированные исследования.
Сегодняшний предмет также напрямую связан с величайшими открытиями космоса. Советские экспедиции на Луну в начале семидесятых годов прошлого века наглядно подтвердили целесообразность исследования её поверхности передвижными научными лабораториями. Это – «Луноход‐1», доставленный на Луну 17 ноября 1970 года орбитально-посадочным комплексом «Луна‐17», и «Луноход‐2» – 16 января 1973 года «Луной‐21». Идея создания такого космического аппарата родилась там же, где и первый спутник – вОКБ‐1 (ныне – РКК «Энергия» имени С.П. Королёва), и принадлежит она его Главному конструктору С.П. Королёву. Успешные запуски советских искусственных спутников Земли позволили предприятиям ракетно‐космической отрасли, воинским частям и учреждениям Министерства обороны накопить определённый опыт для осуществления межпланетных полётов. В ОКБ‐1 приступили к реализации принятого 20 марта 1958 года правительственного Постановления «О запусках космических объектов в направлении Луны», получившего наименование Программа «Е».
Прокладка пройденного пути по всей трассе движения лунохода – задача, впервые поставленная в мировой космической практике, –решалась, прежде всего, путём изучения принятых фото телепанорам лунной поверхности. По теням определялось положение Солнца над горизонтом и, самое главное, обнаруживались не увиденные ранее на ТВ‐экране препятствия в виде камней, кратеров, трещин и т.п. В процессе сеанса движения по докладам водителя и бортинженера принималось решение о выборе дальнейшего курса движения лунохода. Этот трудный и непрерывный процесс счисления пути, прокладки трассы движения в заданном направлении был поручен ещё одному оператору – штурману. Бесперебойную радиосвязь с луноходом обеспечивал оператор по наведению ОНА. В его обязанности входила выдача радиокоманд для корректировки пространственного положения антенны в строгом направлении её на Землю в соответствии с динамикой движения лунохода.
В течение одиннадцати лунных дней, а каждый длится 14,5 земных суток, «Луноход‐1» выполнял запланированную программу. Суммарная длительность активного существования «Луно‐хода‐1» составила 301 сутки 06 часов 37 минут. В ознаменование 40‐летия окончания миссии «Луноход‐1», важного этапа советской лунной программы, Международный астрономический союз 15 июня 2012 года принял решение об утверждении названий кратеров, расположенных по маршруту «Лунохода‐1», в честь членов экипажа лунохода. Эти кратеры невелики, от 100 до 400 м в диаметре, и по правилам МАС для них были выбраны личные имена. Сам значок был принят нами в 2006 году от Т.П. Адартасовой.
#Значок #СССР
It is July that marks mankind's first "step" on the moon. Let’s talk about races, moonwalkers and humans. The beginning of the era of space exploration can officially be attributed to October 4, 1957, when the first space satellite was launched. Its dimensions were small - only 0.6 meters, which is about the size of a soccer ball. Ten years after this event, 254 satellites were launched in our country alone, and in 1971 about a hundred spacecraft were launched. Among them were artificial satellites of the Earth, performing various tasks of scientific nature, such as providing navigation, telephone and television communication. Satellites provide us with a lot of useful data. They help make weather forecasts, track fires and floods, explore the universe, and perform many other important tasks. One of the most important developments that can be attributed to the product of the space industry is the Internet, which is an indispensable part of our lives nowadays.
If we trace the history of the space industry chronologically, we are bound to come across the name of German engineer, designer and SS officer Werner von Braun. His original installation of the Fau 2 is considered the first ballistic missile to reach outer space. In 1945, Wernher von Braun fled to America and became the head of the lunar program in the United States. However, the idea of space exploration originated long before this time. Isaac Newton proposed using guns and launching cannonballs from a mountain to reach outer space. Of course, at the time it seemed fantastic, because to reach orbit you need to develop a very high speed - about 7.91 kilometers per second, which was not feasible at that time.
After the creation of the rocket "FAU-2" in the Soviet Union, Sergei Pavlovich Korolev (whose name the country learned in 1968) creates an analog of this rocket, which wins the confidence of the Soviet leadership and in Russia begins to develop a new direction of engineering thought - rocket science. Moreover, S.P. Korolev convinced the leadership of the necessity to use the spacecrafts created for peaceful purposes. Thanks to his belief in "peaceful" space and the possibility of launching humans into the vastness of space, a cosmonaut training unit was created in the Moscow region. On April 12, 1961, the R-7 rocket, together with the Vostok-1 spacecraft with a man on board, launched at the Baikonur Cosmodrome. In 108 minutes, this man, Soviet pilot, officer of the USSR Air Force Yuri Alexeyevich Gagarin became known to the whole world. One revolution of his ship around the Earth marked the beginning of a new era of human space exploration.
After this historic event, the arms race between the two superpowers, the USSR and the USA, developed into what is known as the "space race". The Americans began to develop a lunar mission program, which was led by Wernher von Braun. They aimed to land humans on the Moon. Historians of cosmonautics often associate the realization of the first manned flight to the Moon with the name of one of the pioneers of the creation of the theoretical basis for interplanetary flights - Y. V. Kondratyuk. Already in the 20s of the last centuries, he proposed and justified the scheme of a multi-stage flight with landing on the surface of the Moon and return to Earth. This scheme is often called "Kondratyuk's route". It utilizes such elements as the launch of a spacecraft from Earth orbit, the exit of a complex consisting of orbital and lunar modules into near-lunar orbit, and then the landing and return of the crew in the lunar module.
After a series of test flights, the Apollo Project launched the space complex into Earth orbit for a full lunar mission program. The Apollo 11 crew consisted of two astronauts - lunar module commander Neil Armstrong and expedition member Edwin Aldrin - and command module commander Michael Collins, who remained in lunar orbit and performed space maneuvers with the command cabin. After four days of flight, the space complex reached near-lunar orbit. After reconfiguring the modules, the two astronauts were able to transfer to the lunar cabin and made a descent from lunar orbit to a specified region of the lunar surface. Having completed their exploration program, Neil Armstrong and Edwin Aldrin returned to the command module, which then brought the lunar expedition back to Earth. The first visit to the Moon lasted less than a day, of which the astronauts spent two and a half hours outside the cabin collecting samples and performing other planned research.
Today's exhibit is also directly related to the greatest discoveries of space. Soviet expeditions to the Moon in the early seventies of the last century clearly confirmed the feasibility of exploring its surface with mobile scientific laboratories. These were Lunokhod-1, delivered to the Moon on November 17, 1970 by the Luna-17 orbital-landing complex, and Lunokhod-2 on January 16, 1973 by Luna-21. The idea to create such a spacecraft was born in the same place where the first satellite was built - in the Research and Development Bureau-1 (now RSC Energia named after S.P. Korolev), and it belongs to its Chief Designer S.P. Korolev. Successful launches of Soviet artificial Earth satellites allowed rocket and space industry enterprises, military units and institutions of the Ministry of Defense to accumulate certain experience for interplanetary flights. In OKB-1 began the implementation of the government decree "On launches of space objects in the direction of the Moon", adopted on March 20, 1958, which was named Program "E".
Lunar rover's traveled path along the entire route - the task first set in the world space practice - was solved, first of all, by studying the photographic telepanoramas of the lunar surface. The shadows were used to determine the position of the Sun above the horizon and, most importantly, to detect obstacles in the form of rocks, craters, cracks, etc., not seen earlier on the TV screen. In the course of the driving session, the driver and flight engineer reports were used to decide on the choice of the further course of the lunar rover. This difficult and continuous process of calculating the path, plotting the course of movement in a given direction was entrusted to one more operator - navigator. Uninterrupted radio communication with the lunar rover was provided by the ONA guidance operator. He was responsible for issuing radio commands to adjust the spatial position of the antenna in its strict direction to Earth in accordance with the dynamics of the lunar rover.
During eleven lunar days, each lasting 14.5 Earth days, Lunokhod-1 carried out the planned program. The total duration of active existence of "Lunokhod-1" was 301 days 06 hours and 37 minutes. To commemorate the 40th anniversary of the end of the Lunokhod-1 mission, an important stage of the Soviet lunar program, the International Astronomical Union decided on June 15, 2012 to approve the names of the craters located along the route of Lunokhod-1, in honor of the crew members of the lunokhod. These craters are small, from 100 to 400 meters in diameter, and according to rules, personal names were chosen for them.
Если мы проследим историю развития космической отрасли по хронологии, то обязательно наткнемся на имя германского инженера, конструктора и офицера СС Вернера фон Брауна. Его первоначальная установка «Фау-2» считается первой баллистической ракетой, которая достигла космического пространства. В 1945 году Вернер фон Браун бежал в Америку и стал руководителем лунной программы в США. Однако, идея освоения космоса возникла задолго до этого времени. Исаак Ньютон предложил использовать орудия и запускать ядра из горы, чтобы достичь космического пространства. Конечно же, в то время это казалось фантастикой, поскольку для выхода на орбиту необходимо развить очень высокую скорость – около 7,91 километра в секунду, что было неосуществимо на тот момент.
После создания ракеты «ФАУ-2» в Советском Союзе Сергей Павлович Королев (имя которого страна узнала в 1968 г) создает аналог этой ракеты, чем завоевывает доверие советского руководства и в России начинает развиваться новое направление инженерной мысли – ракетостроение. Более того, С.П. Королев убедил руководство в необходимости использования создаваемых космических аппаратов в мирных целях. Благодаря его вере в «мирный» космос и возможности запуска человека в просторы космоса, в Подмосковье был создан отряд подготовки космонавтов. 12 апреля 1961 года ракета Р-7 вместе с кораблем «Восток -1» с человеком на борту, стартовала на космодроме Байконур. Через 108 минут этот человек, советский летчик, офицер ВВС СССР Юрий Алексеевич Гагарин стал известен всему миру. Один виток его корабля вокруг Земли положил начало новой эпохи освоения космоса человеком.
После этого исторического события, гонка вооружений между двумя супердержавами, СССР и США, переросла во что называется "космической гонкой". Американцы начали разрабатывать программу лунной миссии, которой руководил Вернер фон Браун. Они ставили перед собой цель высадить людей на Луну. Историки космонавтики часто связывают осуществление первого пилотируемого полета на Луну с именем одного из пионеров создания теоретической основы для межпланетных перелетов - Ю. В. Кондратюка. Уже в 20-е годы прошлого века он предложил и обосновал схему многоэтапного полета с высадкой на поверхность Луны и возвращением на Землю. Эта схема часто называется "трассой Кондратюка". В ней используются такие элементы, как старт космического корабля с околоземной орбиты, выход комплекса, состоящего из орбитального и лунного модулей, на окололунную орбиту, а затем высадка и возвращение экипажа в лунном модуле.
После серии испытательных полетов, в рамках проекта "Аполлон", был запущен космический комплекс на околоземную орбиту, предназначенный для осуществления полной программы лунной экспедиции. Команда "Аполлона-11" состояла из двух астронавтов - командира лунного модуля Нила Армстронга и члена экспедиции Эдвина Олдрина - а также командира командного модуля Майкла Коллинза, который оставался на лунной орбите и выполнял космические маневры с командной кабиной. Через четыре дня полета космический комплекс достиг окололунной орбиты. После перекомпоновки модулей два астронавта смогли перейти в лунную кабину и совершили спуск с лунной орбиты в заданный район поверхности Луны. Завершив программу исследований, Нил Армстронг и Эдвин Олдрин вернулись в командный модуль, который затем принес лунную экспедицию на Землю. Первое посещение Луны продолжалось менее суток, из которых два с половиной часа астронавты провели вне кабины, собирая образцы и выполняя другие запланированные исследования.
Сегодняшний предмет также напрямую связан с величайшими открытиями космоса. Советские экспедиции на Луну в начале семидесятых годов прошлого века наглядно подтвердили целесообразность исследования её поверхности передвижными научными лабораториями. Это – «Луноход‐1», доставленный на Луну 17 ноября 1970 года орбитально-посадочным комплексом «Луна‐17», и «Луноход‐2» – 16 января 1973 года «Луной‐21». Идея создания такого космического аппарата родилась там же, где и первый спутник – вОКБ‐1 (ныне – РКК «Энергия» имени С.П. Королёва), и принадлежит она его Главному конструктору С.П. Королёву. Успешные запуски советских искусственных спутников Земли позволили предприятиям ракетно‐космической отрасли, воинским частям и учреждениям Министерства обороны накопить определённый опыт для осуществления межпланетных полётов. В ОКБ‐1 приступили к реализации принятого 20 марта 1958 года правительственного Постановления «О запусках космических объектов в направлении Луны», получившего наименование Программа «Е».
Прокладка пройденного пути по всей трассе движения лунохода – задача, впервые поставленная в мировой космической практике, –решалась, прежде всего, путём изучения принятых фото телепанорам лунной поверхности. По теням определялось положение Солнца над горизонтом и, самое главное, обнаруживались не увиденные ранее на ТВ‐экране препятствия в виде камней, кратеров, трещин и т.п. В процессе сеанса движения по докладам водителя и бортинженера принималось решение о выборе дальнейшего курса движения лунохода. Этот трудный и непрерывный процесс счисления пути, прокладки трассы движения в заданном направлении был поручен ещё одному оператору – штурману. Бесперебойную радиосвязь с луноходом обеспечивал оператор по наведению ОНА. В его обязанности входила выдача радиокоманд для корректировки пространственного положения антенны в строгом направлении её на Землю в соответствии с динамикой движения лунохода.
В течение одиннадцати лунных дней, а каждый длится 14,5 земных суток, «Луноход‐1» выполнял запланированную программу. Суммарная длительность активного существования «Луно‐хода‐1» составила 301 сутки 06 часов 37 минут. В ознаменование 40‐летия окончания миссии «Луноход‐1», важного этапа советской лунной программы, Международный астрономический союз 15 июня 2012 года принял решение об утверждении названий кратеров, расположенных по маршруту «Лунохода‐1», в честь членов экипажа лунохода. Эти кратеры невелики, от 100 до 400 м в диаметре, и по правилам МАС для них были выбраны личные имена. Сам значок был принят нами в 2006 году от Т.П. Адартасовой.
#Значок #СССР
It is July that marks mankind's first "step" on the moon. Let’s talk about races, moonwalkers and humans. The beginning of the era of space exploration can officially be attributed to October 4, 1957, when the first space satellite was launched. Its dimensions were small - only 0.6 meters, which is about the size of a soccer ball. Ten years after this event, 254 satellites were launched in our country alone, and in 1971 about a hundred spacecraft were launched. Among them were artificial satellites of the Earth, performing various tasks of scientific nature, such as providing navigation, telephone and television communication. Satellites provide us with a lot of useful data. They help make weather forecasts, track fires and floods, explore the universe, and perform many other important tasks. One of the most important developments that can be attributed to the product of the space industry is the Internet, which is an indispensable part of our lives nowadays.
If we trace the history of the space industry chronologically, we are bound to come across the name of German engineer, designer and SS officer Werner von Braun. His original installation of the Fau 2 is considered the first ballistic missile to reach outer space. In 1945, Wernher von Braun fled to America and became the head of the lunar program in the United States. However, the idea of space exploration originated long before this time. Isaac Newton proposed using guns and launching cannonballs from a mountain to reach outer space. Of course, at the time it seemed fantastic, because to reach orbit you need to develop a very high speed - about 7.91 kilometers per second, which was not feasible at that time.
After the creation of the rocket "FAU-2" in the Soviet Union, Sergei Pavlovich Korolev (whose name the country learned in 1968) creates an analog of this rocket, which wins the confidence of the Soviet leadership and in Russia begins to develop a new direction of engineering thought - rocket science. Moreover, S.P. Korolev convinced the leadership of the necessity to use the spacecrafts created for peaceful purposes. Thanks to his belief in "peaceful" space and the possibility of launching humans into the vastness of space, a cosmonaut training unit was created in the Moscow region. On April 12, 1961, the R-7 rocket, together with the Vostok-1 spacecraft with a man on board, launched at the Baikonur Cosmodrome. In 108 minutes, this man, Soviet pilot, officer of the USSR Air Force Yuri Alexeyevich Gagarin became known to the whole world. One revolution of his ship around the Earth marked the beginning of a new era of human space exploration.
After this historic event, the arms race between the two superpowers, the USSR and the USA, developed into what is known as the "space race". The Americans began to develop a lunar mission program, which was led by Wernher von Braun. They aimed to land humans on the Moon. Historians of cosmonautics often associate the realization of the first manned flight to the Moon with the name of one of the pioneers of the creation of the theoretical basis for interplanetary flights - Y. V. Kondratyuk. Already in the 20s of the last centuries, he proposed and justified the scheme of a multi-stage flight with landing on the surface of the Moon and return to Earth. This scheme is often called "Kondratyuk's route". It utilizes such elements as the launch of a spacecraft from Earth orbit, the exit of a complex consisting of orbital and lunar modules into near-lunar orbit, and then the landing and return of the crew in the lunar module.
After a series of test flights, the Apollo Project launched the space complex into Earth orbit for a full lunar mission program. The Apollo 11 crew consisted of two astronauts - lunar module commander Neil Armstrong and expedition member Edwin Aldrin - and command module commander Michael Collins, who remained in lunar orbit and performed space maneuvers with the command cabin. After four days of flight, the space complex reached near-lunar orbit. After reconfiguring the modules, the two astronauts were able to transfer to the lunar cabin and made a descent from lunar orbit to a specified region of the lunar surface. Having completed their exploration program, Neil Armstrong and Edwin Aldrin returned to the command module, which then brought the lunar expedition back to Earth. The first visit to the Moon lasted less than a day, of which the astronauts spent two and a half hours outside the cabin collecting samples and performing other planned research.
Today's exhibit is also directly related to the greatest discoveries of space. Soviet expeditions to the Moon in the early seventies of the last century clearly confirmed the feasibility of exploring its surface with mobile scientific laboratories. These were Lunokhod-1, delivered to the Moon on November 17, 1970 by the Luna-17 orbital-landing complex, and Lunokhod-2 on January 16, 1973 by Luna-21. The idea to create such a spacecraft was born in the same place where the first satellite was built - in the Research and Development Bureau-1 (now RSC Energia named after S.P. Korolev), and it belongs to its Chief Designer S.P. Korolev. Successful launches of Soviet artificial Earth satellites allowed rocket and space industry enterprises, military units and institutions of the Ministry of Defense to accumulate certain experience for interplanetary flights. In OKB-1 began the implementation of the government decree "On launches of space objects in the direction of the Moon", adopted on March 20, 1958, which was named Program "E".
Lunar rover's traveled path along the entire route - the task first set in the world space practice - was solved, first of all, by studying the photographic telepanoramas of the lunar surface. The shadows were used to determine the position of the Sun above the horizon and, most importantly, to detect obstacles in the form of rocks, craters, cracks, etc., not seen earlier on the TV screen. In the course of the driving session, the driver and flight engineer reports were used to decide on the choice of the further course of the lunar rover. This difficult and continuous process of calculating the path, plotting the course of movement in a given direction was entrusted to one more operator - navigator. Uninterrupted radio communication with the lunar rover was provided by the ONA guidance operator. He was responsible for issuing radio commands to adjust the spatial position of the antenna in its strict direction to Earth in accordance with the dynamics of the lunar rover.
During eleven lunar days, each lasting 14.5 Earth days, Lunokhod-1 carried out the planned program. The total duration of active existence of "Lunokhod-1" was 301 days 06 hours and 37 minutes. To commemorate the 40th anniversary of the end of the Lunokhod-1 mission, an important stage of the Soviet lunar program, the International Astronomical Union decided on June 15, 2012 to approve the names of the craters located along the route of Lunokhod-1, in honor of the crew members of the lunokhod. These craters are small, from 100 to 400 meters in diameter, and according to rules, personal names were chosen for them.