Рубрика: Заезженные пластинки (+ translation) (от 24.01.2024)
Сегодня хотим рассказать об одном из самых необычных феноменов музыкальной культуры СССР – журнал «Кругозор». Такую «листовку» вкладывали в первые номера журнала в 1964-м году:
«КАК СЛУШАТЬ «КРУГОЗОР» - Наш журнал необычный. Его можно не только читать, но и слушать. Чтобы получить полное впечатление от очерков, репортажей и заметок, напечатанных в «Кругозоре», советуем вам после каждого прочитанного материала обращаться к пластинке. Номер звуковой страницы указан в цветном кружке или в тексте материала. Для того, чтобы прослушать звуковую страницу, её не нужно вырезать или, тем более, вырывать из журнала. Сложите журнал так, чтобы нужная вам сторона пластинки оказалась сверху, и затем положите его на диск проигрывателя или радиолы. Все гибкие пластинки - двухсторонние, долгоиграющие. Скорость проигрывания - 33 оборота в минуту. Игла корундовая. Слушать звуковые страницы на патефоне, имеющем металлическую иглу, нельзя. Следите, чтобы у журнала не загибались углы: они могут мешать вращению диска проигрывателя.»
Вы, вероятно, уже поняли, что этот журнал предлагал не только чтение, но и аудиовосприятие. Вдобавок к напечатанным статьям и ярким фотографиям на плотной бумаге, выпуск включал в себя встроенные гибкие диски из ПВХ. Чтобы прослушать, нужно было полностью развернуть номер и поместить его на виниловый проигрыватель. Рядом с текстами, которые дополнялись музыкальными треками, документальными записями или интервью, ставилась отметка, указывающая на соответствующую пластинку. Таким образом, в советской прессе зародились уникальные журналистские музыкальные форматы — репортажные песни, интервью в форме песен, звуковые иллюстрации, песни-путешествия. Предполагается, что название "Кругозор" пришло в голову советскому литератору Льву Кассилю, когда ему представили концепт издания. Согласно воспоминаниям сотрудников журнала, за эту идею он был награжден на месте символическим вознаграждением — рюмкой коньяка.
Интересно, однако, что журнал по итогу был не только музыкальным. Можно, конечно, списать это на «требования партии», но само издание находилось в «пике» уже к концу активной идеологической пропаганды СССР. Получалась такая интересная и концептуальная «смесь» музыки, политики и жизни, и все это на пластинках! На одну сторону каждой пластинки умещалось до 7 минут записи с достаточно высоким качеством. Слушая «Кругозор», вполне можно представить, что передавалось в 60-х - 80-х по радио, услышать голоса политических деятелей и первых космонавтов, известных персон и совершенно обычных трудяг. Всю свою жизнь «Кругозор» старался идти в ногу со временем, и наибольшей популярностью среди читателей и слушателей всегда пользовались музыкальные пластинки. В 60-х годах в «Кругозоре» публикуются записи с итальянских фестивалей, в конце 70-х появляется первая пластинка с музыкой Pink Floyd, а в 80-х на волне гласности выходят целые подборки отечественного и зарубежного рока.
Отметим, что начиная с 1991 года часть тиража «Кругозора» стала выпускаться с компакт-кассетами, а часть, по-прежнему – с грампластинками. В 1992 году журнал был вынужден вообще отказаться от гибких пластинок, и звуковое приложение стало выходить только на компакт-кассетах. Уже немного позже формат стал нефункциональным и издание закрылось, однако его отголоски до сих пор многие коллекционеры находят крайне интересным. Предмет был получен в дар от В.А. Вовненко в 2004 году.
#СССР #Музыка
Today we want to tell you about one of the most unusual phenomena of musical culture of the USSR - the magazine "Krugozor". Such a "leaflet" was put in the first issues of the magazine in 1964:
"HOW TO LISTEN TO "KRUGOGOZOR" - Our magazine is unusual. You can not only read it, but also listen to it. To get the full impression of the essays, reports, and notes printed in "Krugozor," we advise you to turn to the record after each piece you read. The number of the sound page is indicated in the colored circle or in the text of the material. In order to listen to the sound page, it is not necessary to cut it out or, especially, tear it out of the magazine. Fold the magazine so that the side of the record you want is on top, and then place it on the disk of your record player or radio. All flexible records are double-sided, long-playing records. The playing speed is 33 revolutions per minute. The needle is corundum. You cannot listen to sound pages on a gramophone that has a metal needle. Make sure that the corners of the magazine are not bent: they may interfere with the rotation of the turntable disk."
You've probably already realized that this magazine offered not only reading, but also an audio experience. In addition to printed articles and colorful photographs on heavy paper, the issue included embedded PVC floppy disks. To listen, one had to completely unfold the issue and place it on a vinyl player. Next to the texts, which were supplemented by music tracks, documentary recordings or interviews, a mark was placed indicating the corresponding record. Thus, the Soviet press gave birth to unique journalistic music formats - reportage songs, interviews in the form of songs, sound illustrations, and travel songs. It is believed that the name "Krugozor" came to the mind of Soviet writer Lev Kassil when he was presented with the concept of the publication. According to the recollections of the magazine's staff, he was rewarded on the spot for this idea with a symbolic reward - a shot of cognac.
Interestingly, however, the magazine ended up being more than just a music magazine. Of course, it can be attributed to the "requirements of the party", but the publication itself was at its "peak" by the end of the active ideological propaganda of the USSR. It was such an interesting and conceptual "mixture" of music, politics and life, and all this on records! On one side of each record could fit up to 7 minutes of recording with a fairly high quality. Listening to "Krugozor" it is quite possible to imagine what was transmitted in the 60's - 80's on the radio, to hear the voices of political figures and the first astronauts, famous persons and quite ordinary workers. All its life "Krugozor" tried to keep up with the times, and the most popular among readers and listeners have always been music records. In the 60's "Krugozor" published records from Italian festivals, in the late 70's appeared the first record with the music of Pink Floyd, and in the 80's on the wave of glasnost came out a whole selection of domestic and foreign rock.
It should be noted that since 1991, part of the circulation of "Krugozor" began to be issued with compact cassettes, and part, still - with gramophone records. In 1992 the magazine was forced to give up flexible records altogether, and the sound supplement began to be published only on compact cassettes. Already a little later the format became non-functional and the publication closed, but its echoes are still found extremely interesting by many collectors. The item was received as a gift from V.A. Vovnenko in 2004.
Методист МОД
Н.С. Сологуб
«КАК СЛУШАТЬ «КРУГОЗОР» - Наш журнал необычный. Его можно не только читать, но и слушать. Чтобы получить полное впечатление от очерков, репортажей и заметок, напечатанных в «Кругозоре», советуем вам после каждого прочитанного материала обращаться к пластинке. Номер звуковой страницы указан в цветном кружке или в тексте материала. Для того, чтобы прослушать звуковую страницу, её не нужно вырезать или, тем более, вырывать из журнала. Сложите журнал так, чтобы нужная вам сторона пластинки оказалась сверху, и затем положите его на диск проигрывателя или радиолы. Все гибкие пластинки - двухсторонние, долгоиграющие. Скорость проигрывания - 33 оборота в минуту. Игла корундовая. Слушать звуковые страницы на патефоне, имеющем металлическую иглу, нельзя. Следите, чтобы у журнала не загибались углы: они могут мешать вращению диска проигрывателя.»
Вы, вероятно, уже поняли, что этот журнал предлагал не только чтение, но и аудиовосприятие. Вдобавок к напечатанным статьям и ярким фотографиям на плотной бумаге, выпуск включал в себя встроенные гибкие диски из ПВХ. Чтобы прослушать, нужно было полностью развернуть номер и поместить его на виниловый проигрыватель. Рядом с текстами, которые дополнялись музыкальными треками, документальными записями или интервью, ставилась отметка, указывающая на соответствующую пластинку. Таким образом, в советской прессе зародились уникальные журналистские музыкальные форматы — репортажные песни, интервью в форме песен, звуковые иллюстрации, песни-путешествия. Предполагается, что название "Кругозор" пришло в голову советскому литератору Льву Кассилю, когда ему представили концепт издания. Согласно воспоминаниям сотрудников журнала, за эту идею он был награжден на месте символическим вознаграждением — рюмкой коньяка.
Интересно, однако, что журнал по итогу был не только музыкальным. Можно, конечно, списать это на «требования партии», но само издание находилось в «пике» уже к концу активной идеологической пропаганды СССР. Получалась такая интересная и концептуальная «смесь» музыки, политики и жизни, и все это на пластинках! На одну сторону каждой пластинки умещалось до 7 минут записи с достаточно высоким качеством. Слушая «Кругозор», вполне можно представить, что передавалось в 60-х - 80-х по радио, услышать голоса политических деятелей и первых космонавтов, известных персон и совершенно обычных трудяг. Всю свою жизнь «Кругозор» старался идти в ногу со временем, и наибольшей популярностью среди читателей и слушателей всегда пользовались музыкальные пластинки. В 60-х годах в «Кругозоре» публикуются записи с итальянских фестивалей, в конце 70-х появляется первая пластинка с музыкой Pink Floyd, а в 80-х на волне гласности выходят целые подборки отечественного и зарубежного рока.
Отметим, что начиная с 1991 года часть тиража «Кругозора» стала выпускаться с компакт-кассетами, а часть, по-прежнему – с грампластинками. В 1992 году журнал был вынужден вообще отказаться от гибких пластинок, и звуковое приложение стало выходить только на компакт-кассетах. Уже немного позже формат стал нефункциональным и издание закрылось, однако его отголоски до сих пор многие коллекционеры находят крайне интересным. Предмет был получен в дар от В.А. Вовненко в 2004 году.
#СССР #Музыка
Today we want to tell you about one of the most unusual phenomena of musical culture of the USSR - the magazine "Krugozor". Such a "leaflet" was put in the first issues of the magazine in 1964:
"HOW TO LISTEN TO "KRUGOGOZOR" - Our magazine is unusual. You can not only read it, but also listen to it. To get the full impression of the essays, reports, and notes printed in "Krugozor," we advise you to turn to the record after each piece you read. The number of the sound page is indicated in the colored circle or in the text of the material. In order to listen to the sound page, it is not necessary to cut it out or, especially, tear it out of the magazine. Fold the magazine so that the side of the record you want is on top, and then place it on the disk of your record player or radio. All flexible records are double-sided, long-playing records. The playing speed is 33 revolutions per minute. The needle is corundum. You cannot listen to sound pages on a gramophone that has a metal needle. Make sure that the corners of the magazine are not bent: they may interfere with the rotation of the turntable disk."
You've probably already realized that this magazine offered not only reading, but also an audio experience. In addition to printed articles and colorful photographs on heavy paper, the issue included embedded PVC floppy disks. To listen, one had to completely unfold the issue and place it on a vinyl player. Next to the texts, which were supplemented by music tracks, documentary recordings or interviews, a mark was placed indicating the corresponding record. Thus, the Soviet press gave birth to unique journalistic music formats - reportage songs, interviews in the form of songs, sound illustrations, and travel songs. It is believed that the name "Krugozor" came to the mind of Soviet writer Lev Kassil when he was presented with the concept of the publication. According to the recollections of the magazine's staff, he was rewarded on the spot for this idea with a symbolic reward - a shot of cognac.
Interestingly, however, the magazine ended up being more than just a music magazine. Of course, it can be attributed to the "requirements of the party", but the publication itself was at its "peak" by the end of the active ideological propaganda of the USSR. It was such an interesting and conceptual "mixture" of music, politics and life, and all this on records! On one side of each record could fit up to 7 minutes of recording with a fairly high quality. Listening to "Krugozor" it is quite possible to imagine what was transmitted in the 60's - 80's on the radio, to hear the voices of political figures and the first astronauts, famous persons and quite ordinary workers. All its life "Krugozor" tried to keep up with the times, and the most popular among readers and listeners have always been music records. In the 60's "Krugozor" published records from Italian festivals, in the late 70's appeared the first record with the music of Pink Floyd, and in the 80's on the wave of glasnost came out a whole selection of domestic and foreign rock.
It should be noted that since 1991, part of the circulation of "Krugozor" began to be issued with compact cassettes, and part, still - with gramophone records. In 1992 the magazine was forced to give up flexible records altogether, and the sound supplement began to be published only on compact cassettes. Already a little later the format became non-functional and the publication closed, but its echoes are still found extremely interesting by many collectors. The item was received as a gift from V.A. Vovnenko in 2004.
Методист МОД
Н.С. Сологуб