Рубрика: Заезженные пластинки (+ translation) (от 18.06.2024)
Сегодня отойдем от знакомых разговоров и попробуем поближе познакомиться с достаточно интересной историей начала звукозаписи. Гидравлический, или "водный" орган, является одним из самых древних механических устройств для воспроизведения музыки. Это изобретение принадлежит выдающимся ученым Арабского халифата — братьям Муса: Мухаммаду, Ахмаду и ал-Хасану, и датируется примерно 875 годом н.э. Братья Муса разработали сменные цилиндры с выступающими «кулачками», которые использовались для воспроизведения музыки вплоть до второй половины XIX века.
Водяной орган приобрел большую популярность в странах Средиземноморья и в конечном итоге распространился по всей Римской империи. В посвященной надписи из Дельф упоминается гидравлет Антипатр, который "покрыл себя славой", играя на состязании музыкантов в 90 году до н.э. два дня подряд. Этот инструмент был особенно любим императором Нероном. В период имперского Рима гидравлос часто использовался в составе инструментальных ансамблей, сопровождавших гладиаторские бои, как это показано на Злитенской мозаике II века н.э. Кроме того, гидравлос применялся в театре, на общественных праздниках, в процессиях и цирковых представлениях, а также на пиршествах и свадьбах знатных людей. Орган также сопровождал церемонии присяги при вступлении на государственные должности. До XIX века изобретения братьев Муса оставались единственным способом программируемой звукозаписи. В XIII веке был продемонстрирован механический карильон, использующий тот же принцип, что и орган братьев Муса, но с колоколами. Однако вскоре он был забыт.
С XV века в эпоху Возрождения началась мода на механические музыкальные инструменты. Первым из них, основанным на принципах братьев Муса, стала шарманка. В 1598 году появились музыкальные часы, а в середине XVI века – музыкальные шкатулки. В первой половине XIX века продолжился рост популярности механических музыкальных устройств: ящики и табакерки могли воспроизводить ограниченное количество мелодий, заранее «сохраненных» мастером. Однако записывать и воспроизводить человеческий голос или звучание акустического инструмента никто не мог до 1857 года. И вот, Эдуард Леон Скотт де Мартенвиль продолжал работать над первым звукозаписывающим устройством. 25 марта 1857 года правительство Франции зарегистрировало патент на его изобретение, названное «фоноавтографом». Это устройство записывало звуковую волну, улавливая вибрации через специальный акустический рупор. На конце рупора была установлена игла, которая под действием звука вибрировала и рисовала прерывистую волну на вращающемся стеклянном валике, покрытом бумагой или копотью. К сожалению, фоноавтограф не мог воспроизводить записанный звук.
В 1877 году Томас Эдисон создал фонограф, который мог воспроизводить записанный звук. Процесс записи шел на носитель в виде дорожки, глубина которой зависела от громкости звука. Эта дорожка размещалась по цилиндрической спирали на сменном вращающемся барабане. При воспроизведении игла двигалась по канавке, передавая колебания на упругую мембрану, которая излучала звук. Патент на своё изобретение Эдисон получил 19 февраля 1878 года от патентного ведомства США. С 1878 по 1887 годы Эдисон временно приостановил работу над фонографом, чтобы сосредоточиться на лампе накаливания. Вернувшись к фонографу, он начал использовать цилиндры с восковым покрытием для записи звука, следуя идее Чарльза Тейнтера.
Изобретение стало столь успешным, что в 1906 году Национальная Фонографическая компания, основанная Эдисоном, представила публике несколько музыкальных и театральных записей. Принцип работы всех фонографов того времени был следующим: игла-резец перемещалась по вращающемуся звуконосителю, механические колебания, полученные через мембрану-микрофон, закреплялись деформацией звуконосителя. Введение дискового фонографа привлекло внимание общественности, но практического применения в эволюции звукозаписи не нашло. С 1888 года Эмиль Берлинер начал развивать собственное устройство для звукозаписи — граммофон. В отличие от воскового барабана, Берлинер использовал более прочный целлулоид. В 1887 году пластинки стали изготавливать из смеси шпата, сажи и шеллака. Принцип записи оставался прежним: рупор улавливал звук, колебания иглы записывались на равномерно вращающийся диск-пластинку. В 1907 году Гильон Кеммлер усовершенствовал громоздкий граммофон, создав патефон.
Крайне интересна также была разработка советских инженеров, связанная со звукозаписью. Борис Павлович Скворцов предложил фотоэлектрический метод воспроизведения звукозаписи с непрозрачного ленточного носителя в отражённом свете. В 1933 году при его участии было получено авторское свидетельство на «Устройство для записи звука на непрозрачных поверхностях», а в 1935 году на «Аппарат для воспроизведения звука, записанного на непрозрачной ленте». Новый метод звукозаписи привлёк внимание Комитета по изобретательству, который в 1934 году внёс «Говорящую бумагу» в список «пяти особо важных изобретений», производственные испытания которых следовало ускорить, однако с началом Великой Отечественной войны производство и распространение «Говорящей бумаги» были остановлены. Попытки возобновить работы не принесли успехов, хотя стоимость экземпляра звукозаписи оперы на бумажном рулоне оценивалась в 20 рублей — примерно в 150 раз дешевле записи на тонфильме.
#СССР #Музыка
Today, let's step away from the familiar conversations and try to take a closer look at the rather interesting history of the beginning of sound recording. The hydraulic, or "water" organ, is one of the oldest mechanical devices for reproducing music. This invention belongs to the outstanding scientists of the Arab Caliphate - the Musa brothers: Muhammad, Ahmad and al-Hasan, and dates back to about 875 A.D. The Musa brothers developed interchangeable cylinders with protruding "cams", which were used to play music until the second half of the XIX century.
The water organ became very popular in Mediterranean countries and eventually spread throughout the Roman Empire. A dedicated inscription from Delphi mentions the hydraplet Antipater, who "covered himself with glory" by playing in a contest of musicians in 90 BC for two consecutive days. This instrument was a particular favorite of Emperor Nero. During imperial Rome, the hydralos was often used as part of instrumental ensembles accompanying gladiatorial fights, as shown on the Zliten mosaic of the 2nd century AD. In addition, the hydralos was used in the theater, at public festivals, in processions and circus performances, as well as at feasts and weddings of nobles. The organ also accompanied swearing-in ceremonies for public office. Until the nineteenth century, the Musa brothers' inventions remained the only means of programmable sound recording. In the thirteenth century, a mechanical carillon was demonstrated using the same principle as the Musa brothers' organ, but with bells. However, it was soon forgotten.
From the fifteenth century, the Renaissance began the fashion for mechanical musical instruments. The first of these, based on the principles of the Musa brothers, was the sharmanka. In 1598 musical clocks appeared, and in the middle of the XVI century - musical boxes. In the first half of the XIX century, the popularity of mechanical musical devices continued to grow: boxes and snuff boxes could play a limited number of melodies "saved" in advance by the master. However, no one could record and reproduce the human voice or the sound of an acoustic instrument until 1857. And so, Édouard Léon Scott de Martinville continued to work on the first sound recording device. On March 25, 1857, the French government registered a patent for his invention, called the "phonoautograph." This device recorded a sound wave by picking up vibrations through a special acoustic horn. A needle was mounted on the end of the horn, which was vibrated by the sound and drew an intermittent wave on a rotating glass roller covered with paper or soot. Unfortunately, the phonoautograph could not reproduce recorded sound.
In 1877, Thomas Edison created a phonograph that could play back recorded sound. The recording process went onto the medium in the form of a track, the depth of which depended on the volume of the sound. This track was placed in a cylindrical spiral on a replaceable rotating drum. During playback, the needle moved along the groove, transmitting vibrations to an elastic diaphragm, which emitted sound. Edison received a patent for his invention from the U.S. Patent Office on February 19, 1878.
From 1878 to 1887, Edison temporarily suspended work on the phonograph to focus on the incandescent light bulb. Returning to the phonograph, he began using wax-coated cylinders to record sound, following Charles Tainter's idea. The invention became so successful that in 1906 the National Phonograph Company, founded by Edison, presented several musical and theatrical recordings to the public. The principle of operation of all phonographs of the time was as follows: a slit needle was moved over a rotating sound carrier, the mechanical vibrations received through a diaphragm-microphone were fixed by deformation of the sound carrier. The introduction of the disk phonograph attracted public attention, but found no practical application in the evolution of sound recording. In 1888, Emil Berliner began to develop his own sound recording device, the gramophone. Unlike the wax drum, Berliner used the more durable celluloid. In 1887, records began to be made of a mixture of spar, carbon black and shellac. The principle of recording remained the same: a horn picked up the sound, the vibrations of the needle were recorded on an evenly rotating disk record. In 1907, Guillon Kemmler improved the bulky gramophone by creating the gramophone.
The development of Soviet engineers related to sound recording was extremely interesting. Boris Pavlovich Skvortsov proposed a photoelectric method of reproducing sound recordings from opaque tape media in reflected light. In 1933, with his participation, a copyright certificate was obtained for "Device for recording sound on opaque surfaces", and in 1935 for "Apparatus for reproducing sound recorded on opaque tape". The new method of sound recording attracted the attention of the Committee on Inventions, which in 1934 included "Talking Paper" in the list of "five particularly important inventions", the production tests of which should be accelerated, but with the beginning of the Great Patriotic War, the production and distribution of "Talking Paper" were stopped. Attempts to resume work were unsuccessful, although the cost of a copy of a sound recording of an opera on a paper roll was estimated at 20 rubles - about 150 times cheaper than a recording on a tonfilm.
Методист МОД,
Н.С. Сологуб
Водяной орган приобрел большую популярность в странах Средиземноморья и в конечном итоге распространился по всей Римской империи. В посвященной надписи из Дельф упоминается гидравлет Антипатр, который "покрыл себя славой", играя на состязании музыкантов в 90 году до н.э. два дня подряд. Этот инструмент был особенно любим императором Нероном. В период имперского Рима гидравлос часто использовался в составе инструментальных ансамблей, сопровождавших гладиаторские бои, как это показано на Злитенской мозаике II века н.э. Кроме того, гидравлос применялся в театре, на общественных праздниках, в процессиях и цирковых представлениях, а также на пиршествах и свадьбах знатных людей. Орган также сопровождал церемонии присяги при вступлении на государственные должности. До XIX века изобретения братьев Муса оставались единственным способом программируемой звукозаписи. В XIII веке был продемонстрирован механический карильон, использующий тот же принцип, что и орган братьев Муса, но с колоколами. Однако вскоре он был забыт.
С XV века в эпоху Возрождения началась мода на механические музыкальные инструменты. Первым из них, основанным на принципах братьев Муса, стала шарманка. В 1598 году появились музыкальные часы, а в середине XVI века – музыкальные шкатулки. В первой половине XIX века продолжился рост популярности механических музыкальных устройств: ящики и табакерки могли воспроизводить ограниченное количество мелодий, заранее «сохраненных» мастером. Однако записывать и воспроизводить человеческий голос или звучание акустического инструмента никто не мог до 1857 года. И вот, Эдуард Леон Скотт де Мартенвиль продолжал работать над первым звукозаписывающим устройством. 25 марта 1857 года правительство Франции зарегистрировало патент на его изобретение, названное «фоноавтографом». Это устройство записывало звуковую волну, улавливая вибрации через специальный акустический рупор. На конце рупора была установлена игла, которая под действием звука вибрировала и рисовала прерывистую волну на вращающемся стеклянном валике, покрытом бумагой или копотью. К сожалению, фоноавтограф не мог воспроизводить записанный звук.
В 1877 году Томас Эдисон создал фонограф, который мог воспроизводить записанный звук. Процесс записи шел на носитель в виде дорожки, глубина которой зависела от громкости звука. Эта дорожка размещалась по цилиндрической спирали на сменном вращающемся барабане. При воспроизведении игла двигалась по канавке, передавая колебания на упругую мембрану, которая излучала звук. Патент на своё изобретение Эдисон получил 19 февраля 1878 года от патентного ведомства США. С 1878 по 1887 годы Эдисон временно приостановил работу над фонографом, чтобы сосредоточиться на лампе накаливания. Вернувшись к фонографу, он начал использовать цилиндры с восковым покрытием для записи звука, следуя идее Чарльза Тейнтера.
Изобретение стало столь успешным, что в 1906 году Национальная Фонографическая компания, основанная Эдисоном, представила публике несколько музыкальных и театральных записей. Принцип работы всех фонографов того времени был следующим: игла-резец перемещалась по вращающемуся звуконосителю, механические колебания, полученные через мембрану-микрофон, закреплялись деформацией звуконосителя. Введение дискового фонографа привлекло внимание общественности, но практического применения в эволюции звукозаписи не нашло. С 1888 года Эмиль Берлинер начал развивать собственное устройство для звукозаписи — граммофон. В отличие от воскового барабана, Берлинер использовал более прочный целлулоид. В 1887 году пластинки стали изготавливать из смеси шпата, сажи и шеллака. Принцип записи оставался прежним: рупор улавливал звук, колебания иглы записывались на равномерно вращающийся диск-пластинку. В 1907 году Гильон Кеммлер усовершенствовал громоздкий граммофон, создав патефон.
Крайне интересна также была разработка советских инженеров, связанная со звукозаписью. Борис Павлович Скворцов предложил фотоэлектрический метод воспроизведения звукозаписи с непрозрачного ленточного носителя в отражённом свете. В 1933 году при его участии было получено авторское свидетельство на «Устройство для записи звука на непрозрачных поверхностях», а в 1935 году на «Аппарат для воспроизведения звука, записанного на непрозрачной ленте». Новый метод звукозаписи привлёк внимание Комитета по изобретательству, который в 1934 году внёс «Говорящую бумагу» в список «пяти особо важных изобретений», производственные испытания которых следовало ускорить, однако с началом Великой Отечественной войны производство и распространение «Говорящей бумаги» были остановлены. Попытки возобновить работы не принесли успехов, хотя стоимость экземпляра звукозаписи оперы на бумажном рулоне оценивалась в 20 рублей — примерно в 150 раз дешевле записи на тонфильме.
#СССР #Музыка
Today, let's step away from the familiar conversations and try to take a closer look at the rather interesting history of the beginning of sound recording. The hydraulic, or "water" organ, is one of the oldest mechanical devices for reproducing music. This invention belongs to the outstanding scientists of the Arab Caliphate - the Musa brothers: Muhammad, Ahmad and al-Hasan, and dates back to about 875 A.D. The Musa brothers developed interchangeable cylinders with protruding "cams", which were used to play music until the second half of the XIX century.
The water organ became very popular in Mediterranean countries and eventually spread throughout the Roman Empire. A dedicated inscription from Delphi mentions the hydraplet Antipater, who "covered himself with glory" by playing in a contest of musicians in 90 BC for two consecutive days. This instrument was a particular favorite of Emperor Nero. During imperial Rome, the hydralos was often used as part of instrumental ensembles accompanying gladiatorial fights, as shown on the Zliten mosaic of the 2nd century AD. In addition, the hydralos was used in the theater, at public festivals, in processions and circus performances, as well as at feasts and weddings of nobles. The organ also accompanied swearing-in ceremonies for public office. Until the nineteenth century, the Musa brothers' inventions remained the only means of programmable sound recording. In the thirteenth century, a mechanical carillon was demonstrated using the same principle as the Musa brothers' organ, but with bells. However, it was soon forgotten.
From the fifteenth century, the Renaissance began the fashion for mechanical musical instruments. The first of these, based on the principles of the Musa brothers, was the sharmanka. In 1598 musical clocks appeared, and in the middle of the XVI century - musical boxes. In the first half of the XIX century, the popularity of mechanical musical devices continued to grow: boxes and snuff boxes could play a limited number of melodies "saved" in advance by the master. However, no one could record and reproduce the human voice or the sound of an acoustic instrument until 1857. And so, Édouard Léon Scott de Martinville continued to work on the first sound recording device. On March 25, 1857, the French government registered a patent for his invention, called the "phonoautograph." This device recorded a sound wave by picking up vibrations through a special acoustic horn. A needle was mounted on the end of the horn, which was vibrated by the sound and drew an intermittent wave on a rotating glass roller covered with paper or soot. Unfortunately, the phonoautograph could not reproduce recorded sound.
In 1877, Thomas Edison created a phonograph that could play back recorded sound. The recording process went onto the medium in the form of a track, the depth of which depended on the volume of the sound. This track was placed in a cylindrical spiral on a replaceable rotating drum. During playback, the needle moved along the groove, transmitting vibrations to an elastic diaphragm, which emitted sound. Edison received a patent for his invention from the U.S. Patent Office on February 19, 1878.
From 1878 to 1887, Edison temporarily suspended work on the phonograph to focus on the incandescent light bulb. Returning to the phonograph, he began using wax-coated cylinders to record sound, following Charles Tainter's idea. The invention became so successful that in 1906 the National Phonograph Company, founded by Edison, presented several musical and theatrical recordings to the public. The principle of operation of all phonographs of the time was as follows: a slit needle was moved over a rotating sound carrier, the mechanical vibrations received through a diaphragm-microphone were fixed by deformation of the sound carrier. The introduction of the disk phonograph attracted public attention, but found no practical application in the evolution of sound recording. In 1888, Emil Berliner began to develop his own sound recording device, the gramophone. Unlike the wax drum, Berliner used the more durable celluloid. In 1887, records began to be made of a mixture of spar, carbon black and shellac. The principle of recording remained the same: a horn picked up the sound, the vibrations of the needle were recorded on an evenly rotating disk record. In 1907, Guillon Kemmler improved the bulky gramophone by creating the gramophone.
The development of Soviet engineers related to sound recording was extremely interesting. Boris Pavlovich Skvortsov proposed a photoelectric method of reproducing sound recordings from opaque tape media in reflected light. In 1933, with his participation, a copyright certificate was obtained for "Device for recording sound on opaque surfaces", and in 1935 for "Apparatus for reproducing sound recorded on opaque tape". The new method of sound recording attracted the attention of the Committee on Inventions, which in 1934 included "Talking Paper" in the list of "five particularly important inventions", the production tests of which should be accelerated, but with the beginning of the Great Patriotic War, the production and distribution of "Talking Paper" were stopped. Attempts to resume work were unsuccessful, although the cost of a copy of a sound recording of an opera on a paper roll was estimated at 20 rubles - about 150 times cheaper than a recording on a tonfilm.
Методист МОД,
Н.С. Сологуб