Рубрика: Заезженные пластинки (+ translation) (от 17.07.2024)
«Много лет тому назад жил на свете мельник. И был у мельника осел…». Так начинается известная сказка о бременских музыкантах, которую знает каждый, независимо от возраста. Впервые она была опубликована более 200 лет назад во втором издании сборника «Детских и семейных сказок», известного в России как «Сказки братьев Гримм». Эта культовая история, несмотря на свою краткость, изложена всего на нескольких страницах. Самый известный памятник четвероногим музыкантам находится в их «родном» городе – в центре Бремена, Германия. Скульптор Герхард Маркс, которого считают одним из значимых европейских мастеров XX века, создал двухметровую бронзовую скульптуру. Она была установлена в 1953 году напротив городской ратуши и стала туристическим символом города.
В российской культуре наиболее значимыми экранизациями сказки братьев Гримм стали мультфильмы «Бременские музыканты» (1969) и «По следам бременских музыкантов» (1973). Василий Ливанов и Юрий Энтин, сценаристы этих мультфильмов, изменили оригинальный сюжет: в нем отсутствует история побега животных от хозяев, зато появились новые персонажи, такие как Трубадур, Принцесса и Король. Действие начинается с выступления музыкантов в городе. Основой мультфильмов стали песни Геннадия Гладкова на стихи Юрия Энтина.
Режиссеры Инесса Ковалевская и Василий Ливанов сделали акцент на музыке и видеоряде, минимизировав вербальный элемент. В процессе создания мультфильмов аудиальная часть была записана первой, а уже затем к работе приступили художники. По замыслу создателей, мультфильмы должны были стать «мультфильм-мюзиклами», где литературный аспект подчинен музыке и действию. Так, была выбрана простая и хорошо знакомая сказка, чтобы сюжет был понятен из действий героев, а основное внимание уделялось созданию музыкальных образов.
Мультфильм «Бременские музыканты», представляющий собой свободную интерпретацию сказки братьев Гримм с явным влиянием культуры хиппи 1960-х, вызвал противоречивые отзывы. Режиссёр Инесса Ковалевская подверглась критике за непрофессионализм и «тлетворное влияние Запада», и даже не была принята в Союз кинематографистов. На одном из худсоветов Наталия Сац, основатель детского музыкального театра, выразила возмущение тем, что пластинок с музыкой Тихона Хренникова было продано всего 3 миллиона экземпляров, тогда как «Бременских музыкантов» — 28 миллионов, усмотрев в этом угрозу для страны.
В оригинальной сказке братьев Гримм осел должен был играть на лютне, а собака — на литаврах. В пересказе Александра Введенского осел играет на гитаре, кот — на скрипке, петух — на балалайке, а собака — на барабане. В мультфильме "Бременские музыканты" Трубадур, кот и пес исполняют музыку на стилизованных инструментах, напоминающих гитары, причем кот также играет на трубе. Трубадур использует свой инструмент не только как гитару, но и как скрипку, играя на ней смычком. Все герои, включая Трубадура, поют песни и используют свои крики исключительно для того, чтобы напугать разбойников.
Вместе с мультфильмами, выпущенными в 1969 и 1973 годах, появились пластинки с развернутыми авторскими комментариями, которые написал Василий Ливанов. Эти комментарии, вместе с песнями из мультфильмов, легли в основу театральных постановок о бременских музыкантах. Сегодняшняя пластинка из более позднего периода – 1979 года, была получена нами в дар от Л.Д. Кашиной в 2002 году.
#СССР #Музыка
“Many years ago, there was a miller. And the miller had a donkey...”. So begins the famous tale of the Bremen musicians, which everyone knows, regardless of age. It was first published more than 200 years ago in the second edition of the collection of “Children's and Family Fairy Tales”, known in Russia as “Tales of the Brothers Grimm”. This iconic story, despite its brevity, is told in just a few pages. The most famous monument to the four-legged musicians is located in their “hometown” - in the center of Bremen, Germany. Sculptor Gerhard Marx, who is considered one of the most important European masters of the XX century, created a two-meter bronze sculpture. It was installed in 1953 in front of the city hall and became a tourist symbol of the city.
In Russian culture, the most significant screen adaptations of the Brothers Grimm fairy tale were the animated films “The Bremen Musicians” (1969) and “In the Footsteps of the Bremen Musicians” (1973). Vasily Livanov and Yuri Entin, the screenwriters of these cartoons, changed the original plot: it lacks the story of the animals' escape from their masters, but new characters such as the Troubadour, the Princess and the King appeared. The action begins with the performance of musicians in the city. The basis of the cartoons are the songs of Gennady Gladkov on the verses of Yuri Entin.
Directors Inessa Kovalevskaya and Vasily Livanov emphasized music and video, minimizing the verbal element. In the process of creating cartoons, the audio part was recorded first, and then the artists started working. According to the idea of the creators, the cartoons were to become “cartoon-musicals”, where the literary aspect is subordinated to the music and action. Thus, a simple and familiar fairy tale was chosen so that the plot would be clear from the actions of the characters, and the focus was on creating musical images.
The animated film “The Bremen Musicians”, which is a free interpretation of the Grimm Brothers' fairy tale with a clear influence of the hippie culture of the 1960s, caused contradictory reviews. The director Inessa Kovalevskaya was criticized for unprofessionalism and “tainted influence of the West”, and was not even accepted into the Union of Cinematographers. At one of the artistic councils Natalia Sats, founder of the children's musical theater, expressed outrage at the fact that records with music by Tikhon Khrennikov sold only 3 million copies, while “Bremen Musicians” - 28 million, seeing this as a threat to the country.
In the original Grimm Brothers tale, the donkey was supposed to play the lute and the dog was supposed to play the timpani. In Alexander Vvedensky's retelling, the donkey plays the guitar, the cat plays the violin, the rooster plays the balalaika, and the dog plays the drum. In the cartoon The Bremen Musicians, the troubadour, cat and dog play music on stylized instruments resembling guitars, with the cat also playing the trumpet. The Troubadour uses his instrument not only as a guitar, but also as a violin, playing it with a bow. All the characters, including the Troubadour, sing songs and use their screams solely to scare the bandits.
Along with the cartoons, released in 1969 and 1973, came LPs with extended author commentaries written by Vasily Livanov. These commentaries, along with songs from the cartoons, formed the basis of the theatrical productions about the Bremen musicians. Today's record from a later period - 1979, was received by us as a gift from L.D. Kashina in 2002.
Методист МОД,
Н.С. Сологуб
В российской культуре наиболее значимыми экранизациями сказки братьев Гримм стали мультфильмы «Бременские музыканты» (1969) и «По следам бременских музыкантов» (1973). Василий Ливанов и Юрий Энтин, сценаристы этих мультфильмов, изменили оригинальный сюжет: в нем отсутствует история побега животных от хозяев, зато появились новые персонажи, такие как Трубадур, Принцесса и Король. Действие начинается с выступления музыкантов в городе. Основой мультфильмов стали песни Геннадия Гладкова на стихи Юрия Энтина.
Режиссеры Инесса Ковалевская и Василий Ливанов сделали акцент на музыке и видеоряде, минимизировав вербальный элемент. В процессе создания мультфильмов аудиальная часть была записана первой, а уже затем к работе приступили художники. По замыслу создателей, мультфильмы должны были стать «мультфильм-мюзиклами», где литературный аспект подчинен музыке и действию. Так, была выбрана простая и хорошо знакомая сказка, чтобы сюжет был понятен из действий героев, а основное внимание уделялось созданию музыкальных образов.
Мультфильм «Бременские музыканты», представляющий собой свободную интерпретацию сказки братьев Гримм с явным влиянием культуры хиппи 1960-х, вызвал противоречивые отзывы. Режиссёр Инесса Ковалевская подверглась критике за непрофессионализм и «тлетворное влияние Запада», и даже не была принята в Союз кинематографистов. На одном из худсоветов Наталия Сац, основатель детского музыкального театра, выразила возмущение тем, что пластинок с музыкой Тихона Хренникова было продано всего 3 миллиона экземпляров, тогда как «Бременских музыкантов» — 28 миллионов, усмотрев в этом угрозу для страны.
В оригинальной сказке братьев Гримм осел должен был играть на лютне, а собака — на литаврах. В пересказе Александра Введенского осел играет на гитаре, кот — на скрипке, петух — на балалайке, а собака — на барабане. В мультфильме "Бременские музыканты" Трубадур, кот и пес исполняют музыку на стилизованных инструментах, напоминающих гитары, причем кот также играет на трубе. Трубадур использует свой инструмент не только как гитару, но и как скрипку, играя на ней смычком. Все герои, включая Трубадура, поют песни и используют свои крики исключительно для того, чтобы напугать разбойников.
Вместе с мультфильмами, выпущенными в 1969 и 1973 годах, появились пластинки с развернутыми авторскими комментариями, которые написал Василий Ливанов. Эти комментарии, вместе с песнями из мультфильмов, легли в основу театральных постановок о бременских музыкантах. Сегодняшняя пластинка из более позднего периода – 1979 года, была получена нами в дар от Л.Д. Кашиной в 2002 году.
#СССР #Музыка
“Many years ago, there was a miller. And the miller had a donkey...”. So begins the famous tale of the Bremen musicians, which everyone knows, regardless of age. It was first published more than 200 years ago in the second edition of the collection of “Children's and Family Fairy Tales”, known in Russia as “Tales of the Brothers Grimm”. This iconic story, despite its brevity, is told in just a few pages. The most famous monument to the four-legged musicians is located in their “hometown” - in the center of Bremen, Germany. Sculptor Gerhard Marx, who is considered one of the most important European masters of the XX century, created a two-meter bronze sculpture. It was installed in 1953 in front of the city hall and became a tourist symbol of the city.
In Russian culture, the most significant screen adaptations of the Brothers Grimm fairy tale were the animated films “The Bremen Musicians” (1969) and “In the Footsteps of the Bremen Musicians” (1973). Vasily Livanov and Yuri Entin, the screenwriters of these cartoons, changed the original plot: it lacks the story of the animals' escape from their masters, but new characters such as the Troubadour, the Princess and the King appeared. The action begins with the performance of musicians in the city. The basis of the cartoons are the songs of Gennady Gladkov on the verses of Yuri Entin.
Directors Inessa Kovalevskaya and Vasily Livanov emphasized music and video, minimizing the verbal element. In the process of creating cartoons, the audio part was recorded first, and then the artists started working. According to the idea of the creators, the cartoons were to become “cartoon-musicals”, where the literary aspect is subordinated to the music and action. Thus, a simple and familiar fairy tale was chosen so that the plot would be clear from the actions of the characters, and the focus was on creating musical images.
The animated film “The Bremen Musicians”, which is a free interpretation of the Grimm Brothers' fairy tale with a clear influence of the hippie culture of the 1960s, caused contradictory reviews. The director Inessa Kovalevskaya was criticized for unprofessionalism and “tainted influence of the West”, and was not even accepted into the Union of Cinematographers. At one of the artistic councils Natalia Sats, founder of the children's musical theater, expressed outrage at the fact that records with music by Tikhon Khrennikov sold only 3 million copies, while “Bremen Musicians” - 28 million, seeing this as a threat to the country.
In the original Grimm Brothers tale, the donkey was supposed to play the lute and the dog was supposed to play the timpani. In Alexander Vvedensky's retelling, the donkey plays the guitar, the cat plays the violin, the rooster plays the balalaika, and the dog plays the drum. In the cartoon The Bremen Musicians, the troubadour, cat and dog play music on stylized instruments resembling guitars, with the cat also playing the trumpet. The Troubadour uses his instrument not only as a guitar, but also as a violin, playing it with a bow. All the characters, including the Troubadour, sing songs and use their screams solely to scare the bandits.
Along with the cartoons, released in 1969 and 1973, came LPs with extended author commentaries written by Vasily Livanov. These commentaries, along with songs from the cartoons, formed the basis of the theatrical productions about the Bremen musicians. Today's record from a later period - 1979, was received by us as a gift from L.D. Kashina in 2002.
Методист МОД,
Н.С. Сологуб