Рубрика: Предметы и Факты (+ translation) (от 27.08.2024)
С первых дней войны плакаты играли множество ролей: формировали общественное мнение, создавали образ врага, объединяли население СССР, усиливая ненависть к фашистам и любовь к Родине. К 1943 году, когда разгром врага становился всё ближе, художникам требовались жизнеутверждающие работы, подготавливающие к встрече воинов Красной армии с освобожденными городами и селами и с их семьями. Плакаты стали выражением всенародной любви и гордости за страну и народ, который породил и воспитал таких героев. На них изображены лица воинов — прекрасные, благородные и очень усталые. Именно к этому периоду относится первоначальный вариант плаката, представленного в сегодняшней репродукции, переданного нам в 2019 г. от В.В. Кулемзиной.
Во время войны агитационные плакаты производились в различных городах, включая Москву, блокадный Ленинград, Горький, Иваново, Красноярск, Мурманск, Пензу, Ростов, Саратов, Свердловск, Куйбышев, Тюмень, Хабаровск, Томск, Челябинск и другие. Также подобная продукция создавалась в республиках, особенно в Армении и Грузии. Созданием плакатов занимались талантливые художники, чьи имена стали знаменитыми в истории советского изобразительного искусства. Одним из таких мастеров был Виктор Борисович Корецкий, который во время Великой Отечественной войны создал более сорока плакатов и листовок. В своих работах он живо и ярко выражал чувства и стремления советских людей. Одним из его знаменитых произведений является плакат с лозунгом «Бей так: что ни снаряд - то танк!».
Характерной чертой творчества Виктора Борисовича является практически полное отсутствие популярного в то время сатирического уклона. Вместо этого он предпочитал создавать более монументальные и фотореалистичные плакаты. Работы Корецкого находили отклик у огромного числа людей, поддерживая их в трудные моменты и помогая сохранять боевой дух. Капитан гвардии Иван Кузьменко, например, писал в газете "Правда": «...мне пришлось побывать в окопах, блиндажах... Везде я видел ваш плакат». Настолько велико было влияние творчества Корецкого, что оно само становилось частью других произведений. В плакате Жукова «Бей насмерть!» изображен красноармеец с пулеметом, а над ним висит плакат Корецкого «Воин Красной Армии, спаси!».
Виктор Корецкий вместе с Николаем Долгоруковым и Алексеем Кокорекиным курировали один из авиационных полков, действовавший на территории Смоленщины. Эти художники выезжали на фронт, где занимались оформлением альбомов, стенгазет для эскадрилий, а также создавали плакаты и портреты летчиков, радистов и обычных солдат. В 1946 году В. Б. Корецкий был удостоен Первой премии на конкурсе, посвященном 40-летию революции. В том же году и в 1949 году он стал лауреатом Государственной премии СССР. Кроме того, в 1948 году на Международной выставке плаката в Вене его работы были отмечены восемью дипломами первой степени.
#СССР #Плакат
From the first days of the war, posters played many roles: they shaped public opinion, created an image of the enemy, united the population of the USSR, increasing hatred of the Nazis and love for the Motherland. By 1943, when the defeat of the enemy was getting closer, artists needed life-affirming works preparing for the meeting of the Red Army soldiers with liberated towns and villages and their families. The posters became an expression of the nation's love and pride for the country and the people who gave birth to and raised such heroes. They depict the faces of warriors - beautiful, noble and very tired. It is to this period belongs the original version of the poster presented in today's reproduction, given to us in 2019 from V.V. Kulemzina.
During the war, propaganda posters were produced in various cities, including Moscow, besieged Leningrad, Gorky, Ivanovo, Krasnoyarsk, Murmansk, Penza, Rostov, Saratov, Sverdlovsk, Kuibyshev, Tyumen, Khabarovsk, Tomsk, Chelyabinsk and others. Similar products were also created in the republics, especially in Armenia and Georgia. The posters were created by talented artists whose names became famous in the history of Soviet fine arts. One of such masters was Viktor Koretsky, who created more than forty posters and leaflets during the Great Patriotic War. In his works he vividly and vividly expressed the feelings and aspirations of the Soviet people. One of his famous works is a poster with the slogan “Beat so: what no shell is a tank!”.
A characteristic feature of Victor Borisovich's work is the almost complete absence of the satirical bias popular at the time. Instead, he preferred to create more monumental and photorealistic posters. Koretsky's work resonated with a huge number of people, supporting them in difficult moments and helping to keep their morale high. Captain Guards Ivan Kuzmenko, for example, wrote in the newspaper Pravda: “...I had to be in the trenches, dugouts .... Everywhere I saw your poster”. So great was the influence of Koretsky's work that it itself became part of other works. In Zhukov's poster “Beat us to death!” depicts a Red Army soldier with a machine gun, and above him hangs Koretsky's poster “Warrior of the Red Army, save!”.
Viktor Koretsky, together with Nikolai Dolgorukov and Alexei Kokorekin, supervised one of the aviation regiments operating in Smolensk. These artists traveled to the front, where they designed albums, wall newspapers for squadrons, as well as created posters and portraits of pilots, radio operators and ordinary soldiers. In 1946 V. B. Koretsky was awarded the First Prize at the contest dedicated to the 40th anniversary of the revolution. In the same year and in 1949 he became a laureate of the State Prize of the USSR. In addition, in 1948 at the International Poster Exhibition in Vienna his works were awarded eight first degree diplomas.
Методист МОД,
Н.С. Сологуб
Во время войны агитационные плакаты производились в различных городах, включая Москву, блокадный Ленинград, Горький, Иваново, Красноярск, Мурманск, Пензу, Ростов, Саратов, Свердловск, Куйбышев, Тюмень, Хабаровск, Томск, Челябинск и другие. Также подобная продукция создавалась в республиках, особенно в Армении и Грузии. Созданием плакатов занимались талантливые художники, чьи имена стали знаменитыми в истории советского изобразительного искусства. Одним из таких мастеров был Виктор Борисович Корецкий, который во время Великой Отечественной войны создал более сорока плакатов и листовок. В своих работах он живо и ярко выражал чувства и стремления советских людей. Одним из его знаменитых произведений является плакат с лозунгом «Бей так: что ни снаряд - то танк!».
Характерной чертой творчества Виктора Борисовича является практически полное отсутствие популярного в то время сатирического уклона. Вместо этого он предпочитал создавать более монументальные и фотореалистичные плакаты. Работы Корецкого находили отклик у огромного числа людей, поддерживая их в трудные моменты и помогая сохранять боевой дух. Капитан гвардии Иван Кузьменко, например, писал в газете "Правда": «...мне пришлось побывать в окопах, блиндажах... Везде я видел ваш плакат». Настолько велико было влияние творчества Корецкого, что оно само становилось частью других произведений. В плакате Жукова «Бей насмерть!» изображен красноармеец с пулеметом, а над ним висит плакат Корецкого «Воин Красной Армии, спаси!».
Виктор Корецкий вместе с Николаем Долгоруковым и Алексеем Кокорекиным курировали один из авиационных полков, действовавший на территории Смоленщины. Эти художники выезжали на фронт, где занимались оформлением альбомов, стенгазет для эскадрилий, а также создавали плакаты и портреты летчиков, радистов и обычных солдат. В 1946 году В. Б. Корецкий был удостоен Первой премии на конкурсе, посвященном 40-летию революции. В том же году и в 1949 году он стал лауреатом Государственной премии СССР. Кроме того, в 1948 году на Международной выставке плаката в Вене его работы были отмечены восемью дипломами первой степени.
#СССР #Плакат
From the first days of the war, posters played many roles: they shaped public opinion, created an image of the enemy, united the population of the USSR, increasing hatred of the Nazis and love for the Motherland. By 1943, when the defeat of the enemy was getting closer, artists needed life-affirming works preparing for the meeting of the Red Army soldiers with liberated towns and villages and their families. The posters became an expression of the nation's love and pride for the country and the people who gave birth to and raised such heroes. They depict the faces of warriors - beautiful, noble and very tired. It is to this period belongs the original version of the poster presented in today's reproduction, given to us in 2019 from V.V. Kulemzina.
During the war, propaganda posters were produced in various cities, including Moscow, besieged Leningrad, Gorky, Ivanovo, Krasnoyarsk, Murmansk, Penza, Rostov, Saratov, Sverdlovsk, Kuibyshev, Tyumen, Khabarovsk, Tomsk, Chelyabinsk and others. Similar products were also created in the republics, especially in Armenia and Georgia. The posters were created by talented artists whose names became famous in the history of Soviet fine arts. One of such masters was Viktor Koretsky, who created more than forty posters and leaflets during the Great Patriotic War. In his works he vividly and vividly expressed the feelings and aspirations of the Soviet people. One of his famous works is a poster with the slogan “Beat so: what no shell is a tank!”.
A characteristic feature of Victor Borisovich's work is the almost complete absence of the satirical bias popular at the time. Instead, he preferred to create more monumental and photorealistic posters. Koretsky's work resonated with a huge number of people, supporting them in difficult moments and helping to keep their morale high. Captain Guards Ivan Kuzmenko, for example, wrote in the newspaper Pravda: “...I had to be in the trenches, dugouts .... Everywhere I saw your poster”. So great was the influence of Koretsky's work that it itself became part of other works. In Zhukov's poster “Beat us to death!” depicts a Red Army soldier with a machine gun, and above him hangs Koretsky's poster “Warrior of the Red Army, save!”.
Viktor Koretsky, together with Nikolai Dolgorukov and Alexei Kokorekin, supervised one of the aviation regiments operating in Smolensk. These artists traveled to the front, where they designed albums, wall newspapers for squadrons, as well as created posters and portraits of pilots, radio operators and ordinary soldiers. In 1946 V. B. Koretsky was awarded the First Prize at the contest dedicated to the 40th anniversary of the revolution. In the same year and in 1949 he became a laureate of the State Prize of the USSR. In addition, in 1948 at the International Poster Exhibition in Vienna his works were awarded eight first degree diplomas.
Методист МОД,
Н.С. Сологуб