Рубрика: Югра в фотообъективе (translation) (от 03.06.2025)

Сегодня мы представляем вам фотографию окрестностей нашего города периода 1970-х годов – места, где сегодня раскинулся современный город, наполненный жизнью и уютом. А тогда это была совершенно другая картина - бескрайняя тайга, временное жилье, палатки и балки, ставшие временным пристанищем для сотен первопроходцев. Для Мегиона это был крайне занимательный переходный период, когда город еще не стал непосредственно городом, но все предпосылки к этому появлялись.
Немного напомним, что в конце 1932 года юрты Мегион были объединены в рыболовную артель, затем образован колхоз им. Стаханова (д. Мегион), с 1916 по 1964 гг. появилось село Мегион, в 1964-1980 гг. – рабочий поселок, который 23 июля 1980 года был преобразован в город. С открытием Самотлорского месторождения Югра стала быстро меняться. Мегион оказался в эпицентре нефтяного бума. Тысячи молодых специалистов, геологов и нефтяников устремились сюда в поисках романтики и новых перспектив. В 1964–1970-х годах поселок переживал настоящую «стройку века»: палаточный городок у берегов реки Мега рос буквально на глазах.
Тогдашний председатель Мегионского поселкового Совета Храмцов отмечал: «Мы строим дороги, тротуары, благоустраиваем поселок. Только за полгода уложено 2000 метров железобетонных дорог и почти 4 тысячи метров тротуаров». Но задачи были огромны, и не все решалось быстро и сразу. В 1972 году соседний Нижневартовск получил статус города окружного подчинения и стал базовым центром нефтедобычи. В городе запретили деревянное строительство, и весь поток деревянных построек, времянок и бытовок устремился в Мегион. Автор книги «Нас собрал Самотлор» В. Д. Салмин с иронией подмечал эту ситуацию: «Мегион стал как бы спутником Нижневартовска, приняв на себя всю тяжесть временного размещения людей и строительных организаций».
Первый мэр Мегиона, Юрий Семенович Ярошенко, вспоминал, как трудно было тогда решить жилищный вопрос: «Население росло стремительно, но жилья катастрофически не хватало. Люди жили в вагонах, балках, палатках. Приходилось обращаться на самый верх, в ЦК партии, чтобы ускорить строительство капитального жилья». Именно тогда, в 1970-х, город начал расти не только вширь, но и вверх. Улица Ленина стала центром масштабной застройки. Сегодня трудно представить, что когда-то на этом месте стояли временные бараки и палатки, стоявшие посреди неприкасаемой тайги.
Несмотря на сложности, жизнь постепенно налаживалась. Уже к 1965 году в Мегионе появился клуб «Геолог», открылась первая двухэтажная школа. В 1967 году завершилось строительство школы № 1. К началу 1970-х работали несколько детских садов, музыкальная школа, библиотека, пекарня, поликлиника и хирургическое отделение. Мегионцы впервые смогли смотреть телепередачи из разных уголков Советского Союза благодаря знаменитой станции «Орбита». В 1973 году началось строительство железной дороги – это был прорыв, открывший новые возможности для региона. Через четыре года, в 1977-м, на станцию Мегион прибыл первый поезд. Знаковое событие, означавшее качественно новый этап в развитии города и региона в целом.
Не забывали и о благоустройстве. Жители вместе высаживали деревья, благоустраивали улицы и кварталы. Сами депутаты и активисты поселкового совета занимались озеленением межквартальных территорий, строили детские площадки и старательно облагораживали свой родной Мегион. Конечно, проблем было немало. В городе долго не могли решить вопрос с канализацией и водоснабжением. Но постепенно все трудности уступали упорству и энтузиазму местных жителей. И хотя с 1982 по 1984 год в городе строительство жилья практически остановилось, мегионцы не сдавались. Они продолжали строить семьи, рожать детей, верить в будущее. Это была особая закалка тех, кто не боялся трудностей и создавал город буквально с нуля.
Публицисты вспоминали, что тогда Мегион – «бесконечные промзоны и балки», именно поэтому мы хотим обратить внимание на данную фотографию. Но именно благодаря упорству и энтузиазму первых жителей, геологов и нефтяников, мы сегодня можем не только гордиться результатами, но и стремиться к совершенству. Вглядываясь в старую фотографию, мы видим не просто тайгу и времянки – мы видим историю мужества, труда и самоотверженности людей, которые заложили фундамент нашего города.
#Фотография #СССР #Мегион
Today we present you with a photograph of the surroundings of our city in the 1970s—a place where today a modern city full of life and comfort has sprung up. Back then, it was a completely different picture—endless taiga, temporary housing, tents, and beams that became a temporary refuge for hundreds of pioneers. For Megion, it was an extremely interesting transitional period, when the city had not yet become a city, but all the prerequisites for this were emerging.
Let us recall that at the end of 1932, the yurts of Megion were united into a fishing cooperative, then the Stakhanov collective farm (Megion village) was formed, from 1916 to 1964 the village of Megion appeared, and from 1964 to 1980 – a workers' settlement, which was transformed into a city on July 23, 1980. With the discovery of the Samotlor oil field, Yugra began to change rapidly. Megyion found itself at the epicenter of the oil boom. Thousands of young specialists, geologists, and oil workers flocked here in search of romance and new prospects. In the 1960s and 1970s, the settlement experienced a real “construction boom”: a tent city on the banks of the Mega River grew before our very eyes.
The then chairman of the Megion Village Council, Khramtsov, noted: “We are building roads, sidewalks, and improving the village. In just six months, 2,000 meters of reinforced concrete roads and almost 4,000 meters of sidewalks have been laid.” But the tasks were enormous, and not everything could be solved quickly and immediately. In 1972, neighboring Nizhnevartovsk received the status of a city of regional subordination and became a base center for oil production. Wooden construction was banned in the city, and the entire flow of wooden buildings, temporary structures, and cabins rushed to Megion. The author of the book “Samotlor Brought Us Together,” V. D. Salmin, ironically noted this situation: “Megion became, as it were, a satellite of Nizhnevartovsk, taking on the entire burden of temporarily housing people and construction organizations.”
The first mayor of Megion, Yuri Semenovich Yaroshenko, recalled how difficult it was to solve the housing problem at that time: “The population was growing rapidly, but there was a catastrophic shortage of housing. People lived in train cars, beams, and tents. We had to appeal to the very top, to the Central Committee of the Party, to speed up the construction of permanent housing.” It was then, in the 1970s, that the city began to grow not only in width but also in height. Lenin Street became the center of large-scale construction. Today, it is difficult to imagine that once upon a time, temporary barracks and tents stood in the middle of the untouched taiga.
Despite the difficulties, life gradually improved. By 1965, the Geologist Club had appeared in Megion, and the first two-story school had opened. In 1967, the construction of School No. 1 was completed. By the early 1970s, there were several kindergartens, a music school, a library, a bakery, a polyclinic, and a surgical department. For the first time, the residents of Megion were able to watch television programs from different parts of the Soviet Union thanks to the famous Orbita station. In 1973, construction of the railway began—a breakthrough that opened up new opportunities for the region. Four years later, in 1977, the first train arrived at the Megion station. This was a landmark event that marked a new stage in the development of the city and the region as a whole.
Improvements were not forgotten either. Residents planted trees together and improved streets and neighborhoods. Deputies and activists of the town council themselves were involved in landscaping inter-neighborhood areas, building playgrounds, and diligently beautifying their native Megion. Of course, there were many problems. The city struggled for a long time to resolve issues with sewage and water supply. But gradually, all difficulties gave way to the persistence and enthusiasm of local residents. And although housing construction in the city practically stopped from 1982 to 1984, the people of Megion did not give up. They continued to build families, have children, and believe in the future. It was a special test of character for those who were not afraid of difficulties and created the city literally from scratch.
Publicists recalled that at that time, Megion was “endless industrial zones and beams,” which is why we want to draw attention to this photograph. But it is thanks to the perseverance and enthusiasm of the first residents, geologists, and oil workers that today we can not only be proud of the results, but also strive for excellence. Looking at the old photograph, we see not just taiga and temporary dwellings—we see a history of courage, labor, and self-sacrifice of the people who laid the foundation of our city.
Научный сотрудник,
Н.С. Сологуб
Немного напомним, что в конце 1932 года юрты Мегион были объединены в рыболовную артель, затем образован колхоз им. Стаханова (д. Мегион), с 1916 по 1964 гг. появилось село Мегион, в 1964-1980 гг. – рабочий поселок, который 23 июля 1980 года был преобразован в город. С открытием Самотлорского месторождения Югра стала быстро меняться. Мегион оказался в эпицентре нефтяного бума. Тысячи молодых специалистов, геологов и нефтяников устремились сюда в поисках романтики и новых перспектив. В 1964–1970-х годах поселок переживал настоящую «стройку века»: палаточный городок у берегов реки Мега рос буквально на глазах.
Тогдашний председатель Мегионского поселкового Совета Храмцов отмечал: «Мы строим дороги, тротуары, благоустраиваем поселок. Только за полгода уложено 2000 метров железобетонных дорог и почти 4 тысячи метров тротуаров». Но задачи были огромны, и не все решалось быстро и сразу. В 1972 году соседний Нижневартовск получил статус города окружного подчинения и стал базовым центром нефтедобычи. В городе запретили деревянное строительство, и весь поток деревянных построек, времянок и бытовок устремился в Мегион. Автор книги «Нас собрал Самотлор» В. Д. Салмин с иронией подмечал эту ситуацию: «Мегион стал как бы спутником Нижневартовска, приняв на себя всю тяжесть временного размещения людей и строительных организаций».
Первый мэр Мегиона, Юрий Семенович Ярошенко, вспоминал, как трудно было тогда решить жилищный вопрос: «Население росло стремительно, но жилья катастрофически не хватало. Люди жили в вагонах, балках, палатках. Приходилось обращаться на самый верх, в ЦК партии, чтобы ускорить строительство капитального жилья». Именно тогда, в 1970-х, город начал расти не только вширь, но и вверх. Улица Ленина стала центром масштабной застройки. Сегодня трудно представить, что когда-то на этом месте стояли временные бараки и палатки, стоявшие посреди неприкасаемой тайги.
Несмотря на сложности, жизнь постепенно налаживалась. Уже к 1965 году в Мегионе появился клуб «Геолог», открылась первая двухэтажная школа. В 1967 году завершилось строительство школы № 1. К началу 1970-х работали несколько детских садов, музыкальная школа, библиотека, пекарня, поликлиника и хирургическое отделение. Мегионцы впервые смогли смотреть телепередачи из разных уголков Советского Союза благодаря знаменитой станции «Орбита». В 1973 году началось строительство железной дороги – это был прорыв, открывший новые возможности для региона. Через четыре года, в 1977-м, на станцию Мегион прибыл первый поезд. Знаковое событие, означавшее качественно новый этап в развитии города и региона в целом.
Не забывали и о благоустройстве. Жители вместе высаживали деревья, благоустраивали улицы и кварталы. Сами депутаты и активисты поселкового совета занимались озеленением межквартальных территорий, строили детские площадки и старательно облагораживали свой родной Мегион. Конечно, проблем было немало. В городе долго не могли решить вопрос с канализацией и водоснабжением. Но постепенно все трудности уступали упорству и энтузиазму местных жителей. И хотя с 1982 по 1984 год в городе строительство жилья практически остановилось, мегионцы не сдавались. Они продолжали строить семьи, рожать детей, верить в будущее. Это была особая закалка тех, кто не боялся трудностей и создавал город буквально с нуля.
Публицисты вспоминали, что тогда Мегион – «бесконечные промзоны и балки», именно поэтому мы хотим обратить внимание на данную фотографию. Но именно благодаря упорству и энтузиазму первых жителей, геологов и нефтяников, мы сегодня можем не только гордиться результатами, но и стремиться к совершенству. Вглядываясь в старую фотографию, мы видим не просто тайгу и времянки – мы видим историю мужества, труда и самоотверженности людей, которые заложили фундамент нашего города.
#Фотография #СССР #Мегион
Today we present you with a photograph of the surroundings of our city in the 1970s—a place where today a modern city full of life and comfort has sprung up. Back then, it was a completely different picture—endless taiga, temporary housing, tents, and beams that became a temporary refuge for hundreds of pioneers. For Megion, it was an extremely interesting transitional period, when the city had not yet become a city, but all the prerequisites for this were emerging.
Let us recall that at the end of 1932, the yurts of Megion were united into a fishing cooperative, then the Stakhanov collective farm (Megion village) was formed, from 1916 to 1964 the village of Megion appeared, and from 1964 to 1980 – a workers' settlement, which was transformed into a city on July 23, 1980. With the discovery of the Samotlor oil field, Yugra began to change rapidly. Megyion found itself at the epicenter of the oil boom. Thousands of young specialists, geologists, and oil workers flocked here in search of romance and new prospects. In the 1960s and 1970s, the settlement experienced a real “construction boom”: a tent city on the banks of the Mega River grew before our very eyes.
The then chairman of the Megion Village Council, Khramtsov, noted: “We are building roads, sidewalks, and improving the village. In just six months, 2,000 meters of reinforced concrete roads and almost 4,000 meters of sidewalks have been laid.” But the tasks were enormous, and not everything could be solved quickly and immediately. In 1972, neighboring Nizhnevartovsk received the status of a city of regional subordination and became a base center for oil production. Wooden construction was banned in the city, and the entire flow of wooden buildings, temporary structures, and cabins rushed to Megion. The author of the book “Samotlor Brought Us Together,” V. D. Salmin, ironically noted this situation: “Megion became, as it were, a satellite of Nizhnevartovsk, taking on the entire burden of temporarily housing people and construction organizations.”
The first mayor of Megion, Yuri Semenovich Yaroshenko, recalled how difficult it was to solve the housing problem at that time: “The population was growing rapidly, but there was a catastrophic shortage of housing. People lived in train cars, beams, and tents. We had to appeal to the very top, to the Central Committee of the Party, to speed up the construction of permanent housing.” It was then, in the 1970s, that the city began to grow not only in width but also in height. Lenin Street became the center of large-scale construction. Today, it is difficult to imagine that once upon a time, temporary barracks and tents stood in the middle of the untouched taiga.
Despite the difficulties, life gradually improved. By 1965, the Geologist Club had appeared in Megion, and the first two-story school had opened. In 1967, the construction of School No. 1 was completed. By the early 1970s, there were several kindergartens, a music school, a library, a bakery, a polyclinic, and a surgical department. For the first time, the residents of Megion were able to watch television programs from different parts of the Soviet Union thanks to the famous Orbita station. In 1973, construction of the railway began—a breakthrough that opened up new opportunities for the region. Four years later, in 1977, the first train arrived at the Megion station. This was a landmark event that marked a new stage in the development of the city and the region as a whole.
Improvements were not forgotten either. Residents planted trees together and improved streets and neighborhoods. Deputies and activists of the town council themselves were involved in landscaping inter-neighborhood areas, building playgrounds, and diligently beautifying their native Megion. Of course, there were many problems. The city struggled for a long time to resolve issues with sewage and water supply. But gradually, all difficulties gave way to the persistence and enthusiasm of local residents. And although housing construction in the city practically stopped from 1982 to 1984, the people of Megion did not give up. They continued to build families, have children, and believe in the future. It was a special test of character for those who were not afraid of difficulties and created the city literally from scratch.
Publicists recalled that at that time, Megion was “endless industrial zones and beams,” which is why we want to draw attention to this photograph. But it is thanks to the perseverance and enthusiasm of the first residents, geologists, and oil workers that today we can not only be proud of the results, but also strive for excellence. Looking at the old photograph, we see not just taiga and temporary dwellings—we see a history of courage, labor, and self-sacrifice of the people who laid the foundation of our city.
Научный сотрудник,
Н.С. Сологуб