Рубрика: Предметы и Факты (translation) (от 03.07.2025)

Сегодня в нашей рубрике мы поговорим о, казалось бы, совсем обычном предмете, который достаточно много может нам поведать о культуре и быте коренных малочисленных народов Севера. Перед вами — глиняное грузило для сетей (кибас), традиционно использовавшееся ханты и другими коренными жителями нашего региона. Это небольшое грузило округлой формы, высотой около 5 см и диаметром 7,5 см, было вручную вылеплено из красной глины и обожжено в огне.
Ученые полагают, что слово кибас очень-очень древнее, означающее, скорее всего, просто камень. В частности, оно созвучно карельскому, вепсскому и финскому общему слову киви — камень. Любопытно, что древнее слово кибас также созвучно слову кифа, что на древнем арамейском языке означает камень. Отметим, что традиционно кибасы также оплетали берестой в поморских культурах.
Для погружения нижнего края сети как можно ближе к дну годился любой предмет, способный выполнить эту задачу. Прежде для этого применяли обычный камень или кусок обожжённой глины. Единственной проблемой при его использовании в качестве грузила являлся способ крепления на верёвке. Для этого в камне просверливалось отверстие или выскабливались желобки. Такие же отверстия и желобки формовались в глиняных грузилах перед обжигом. Форма была настолько простой и универсальной, что такие грузила, не меняя своих визуальных признаков и физических параметров, переходили не только из века в век, но даже из тысячелетия в тысячелетие.
Поверхность сегодняшнего грузила шероховатая и пористая, свидетельствующая об использовании местных природных материалов и ручной обработки. Удивительно, как предмет, изготовленный более полувека назад, может хранить тепло рук мастера, создававшего его. На одной из сторон грузила имеется небольшое углубление, вероятно, след от пальцев мастера, а в центре — широкое сквозное отверстие цилиндрической формы, предназначенное для крепления к снастям.
Основная функция грузила — обеспечивать погружение рыболовных сетей и неводов в воду. В традиционной рыболовной практике ханты сеть включала в себя несколько элементов: верхний край снабжался поплавками из коры или дерева, а нижний — грузилами. Именно благодаря такой конструкции сеть оставалась вертикальной в воде, позволяя эффективно ловить рыбу на разной глубине.
Глиняные грузила не просто так появились именно в этом регионе. В Западной Сибири глина была доступным, распространённым и экологически чистым материалом. Археологические находки свидетельствуют, что уже в период раннего железного века (VIII—V века до нашей эры) люди широко использовали керамические грузила биконической формы. Эти предметы обжигали в огне, чтобы придать им дополнительную прочность и долговечность.
Позже наряду с глиной начали использовать камень. Такие грузила, обычно плоские и просверленные по центру, тоже были распространены в регионе. Интересно, что для более тяжёлых и крупных снастей жители часто использовали кости оленя или лося, привязывая их к нижнему краю сетей. Ещё позже, во второй половине XX века, стали доминировать металлические грузила, вытесняя традиционные глиняные и костяные. Этот переход от глины к металлу знаменовал собой и изменение образа жизни, и постепенную потерю значительной части традиционного знания о ремёслах.
Наше грузило было найдено в 1989 году во время специальной экспедиции на берегу реки Мысовая Мега (Мегионское Приобье). Эта находка важна не только сама по себе, но и как яркий представитель материальной культуры коренных народов Западной Сибири — еще один пример гармоничной жизни с природой, используя её ресурсы бережно и рационально.
Процесс изготовления таких грузил был простым, но требовал определённых навыков и знаний. Сначала мастер формировал из сырой глины предмет нужной формы, затем, тщательно просушив его, отправлял в огонь для обжига. Температура и продолжительность обжига были важными факторами, определявшими прочность и долговечность изделия.
Это ремесло передавалось из поколения в поколение. Старшие обучали младших, передавая не только технологию, но и уважение к природе, знания о местных ресурсах и их правильном использовании. Сегодня, глядя на этот простой предмет, мы можем почувствовать и понять важность сохранения традиций и знаний культур нашей страны.
#ПредметыИФакты #МузейнаяКоллекция #Этнография #ИсторияСибири #Рыболовство #Югра
Today in our section, we will discuss an object that may seem completely ordinary at first glance, yet can reveal much about the culture and lifestyle of the indigenous small-numbered peoples of the North. Before you is a clay fishing-net weight, known as a "kibas," traditionally used by the Khanty and other indigenous inhabitants of our region. This small, round-shaped weight, measuring approximately 5 cm in height and 7.5 cm in diameter, was hand-shaped from red clay and fired in a fire.
Scientists believe the word "kibas" is extremely ancient, most likely simply meaning "stone." Interestingly, it sounds similar to the common Karelian, Vepsian, and Finnish word "kivi," which also means "stone." Curiously, the ancient word "kibas" also shares resemblance with the word "kipha," meaning "stone" in ancient Aramaic. It is worth mentioning that, traditionally, kibases were also wrapped in birch bark within Pomor cultures.
To submerge the lower edge of a fishing net as close to the bottom as possible, any suitable object could serve the purpose. Originally, ordinary stones or pieces of fired clay were used. The only challenge was finding an effective way to attach it to the rope. For this reason, stones were drilled or carved with grooves, while similar holes or grooves were formed in clay weights before firing. The shape was so simple and versatile that these weights remained unchanged in appearance and physical characteristics not just from century to century, but even from millennium to millennium.
The surface of this particular weight is coarse and porous, indicative of the use of local natural materials and manual craftsmanship. Remarkably, an object crafted more than half a century ago can still retain the warmth of the artisan's hands. On one side of the weight, there is a small indentation—likely a fingerprint of the craftsman—and at its center, a wide cylindrical hole designed for attachment to fishing nets.
The primary function of the weight was to ensure fishing nets and seines sank beneath the water. In traditional Khanty fishing practices, nets consisted of several components: their upper edges were fitted with floats made from bark or wood, while their lower edges were weighted down. Due to this design, the nets stayed vertical underwater, making it possible to catch fish efficiently at various depths.
The use of clay weights in this region was no accident. In Western Siberia, clay was a readily available, abundant, and environmentally friendly material. Archaeological finds indicate that as early as the Early Iron Age (8th–5th centuries BCE), people extensively used ceramic weights of biconical shape. These objects were fired in fire to enhance their strength and durability.
Later, alongside clay, stone was also used. Such stone weights, typically flattened and drilled through the center, were also widespread in the area. Interestingly, heavier and larger fishing gear often utilized the bones of deer or elk, attached to the bottom edges of nets. By the second half of the 20th century, metal weights began to take precedence, gradually replacing traditional clay and bone weights. This transition from clay to metal marked a shift in lifestyle and the gradual loss of considerable traditional knowledge of crafts.
Our particular weight was discovered in 1989 during a specialized expedition on the banks of the Mysovaya Mega River (Megion Priobye area). This finding is important not only on its own merits but also as a vivid representative of the material culture of the indigenous peoples of Western Siberia—another example of harmonious coexistence with nature, using its resources carefully and rationally.
The manufacturing process for such weights was straightforward but required specific skills and knowledge. First, the artisan shaped the raw clay into the desired form, then carefully dried it before firing it in a fire. The temperature and duration of firing were crucial factors determining the item's strength and durability.
This craft was passed down from generation to generation. Elders taught younger generations, imparting not only the technology but also respect for nature, knowledge about local resources, and their correct usage. Today, looking at this simple object, we can sense and appreciate the importance of preserving traditions and cultural knowledge within our country.
Научный сотрудник,
Н.С. Сологуб
Ученые полагают, что слово кибас очень-очень древнее, означающее, скорее всего, просто камень. В частности, оно созвучно карельскому, вепсскому и финскому общему слову киви — камень. Любопытно, что древнее слово кибас также созвучно слову кифа, что на древнем арамейском языке означает камень. Отметим, что традиционно кибасы также оплетали берестой в поморских культурах.
Для погружения нижнего края сети как можно ближе к дну годился любой предмет, способный выполнить эту задачу. Прежде для этого применяли обычный камень или кусок обожжённой глины. Единственной проблемой при его использовании в качестве грузила являлся способ крепления на верёвке. Для этого в камне просверливалось отверстие или выскабливались желобки. Такие же отверстия и желобки формовались в глиняных грузилах перед обжигом. Форма была настолько простой и универсальной, что такие грузила, не меняя своих визуальных признаков и физических параметров, переходили не только из века в век, но даже из тысячелетия в тысячелетие.
Поверхность сегодняшнего грузила шероховатая и пористая, свидетельствующая об использовании местных природных материалов и ручной обработки. Удивительно, как предмет, изготовленный более полувека назад, может хранить тепло рук мастера, создававшего его. На одной из сторон грузила имеется небольшое углубление, вероятно, след от пальцев мастера, а в центре — широкое сквозное отверстие цилиндрической формы, предназначенное для крепления к снастям.
Основная функция грузила — обеспечивать погружение рыболовных сетей и неводов в воду. В традиционной рыболовной практике ханты сеть включала в себя несколько элементов: верхний край снабжался поплавками из коры или дерева, а нижний — грузилами. Именно благодаря такой конструкции сеть оставалась вертикальной в воде, позволяя эффективно ловить рыбу на разной глубине.
Глиняные грузила не просто так появились именно в этом регионе. В Западной Сибири глина была доступным, распространённым и экологически чистым материалом. Археологические находки свидетельствуют, что уже в период раннего железного века (VIII—V века до нашей эры) люди широко использовали керамические грузила биконической формы. Эти предметы обжигали в огне, чтобы придать им дополнительную прочность и долговечность.
Позже наряду с глиной начали использовать камень. Такие грузила, обычно плоские и просверленные по центру, тоже были распространены в регионе. Интересно, что для более тяжёлых и крупных снастей жители часто использовали кости оленя или лося, привязывая их к нижнему краю сетей. Ещё позже, во второй половине XX века, стали доминировать металлические грузила, вытесняя традиционные глиняные и костяные. Этот переход от глины к металлу знаменовал собой и изменение образа жизни, и постепенную потерю значительной части традиционного знания о ремёслах.
Наше грузило было найдено в 1989 году во время специальной экспедиции на берегу реки Мысовая Мега (Мегионское Приобье). Эта находка важна не только сама по себе, но и как яркий представитель материальной культуры коренных народов Западной Сибири — еще один пример гармоничной жизни с природой, используя её ресурсы бережно и рационально.
Процесс изготовления таких грузил был простым, но требовал определённых навыков и знаний. Сначала мастер формировал из сырой глины предмет нужной формы, затем, тщательно просушив его, отправлял в огонь для обжига. Температура и продолжительность обжига были важными факторами, определявшими прочность и долговечность изделия.
Это ремесло передавалось из поколения в поколение. Старшие обучали младших, передавая не только технологию, но и уважение к природе, знания о местных ресурсах и их правильном использовании. Сегодня, глядя на этот простой предмет, мы можем почувствовать и понять важность сохранения традиций и знаний культур нашей страны.
#ПредметыИФакты #МузейнаяКоллекция #Этнография #ИсторияСибири #Рыболовство #Югра
Today in our section, we will discuss an object that may seem completely ordinary at first glance, yet can reveal much about the culture and lifestyle of the indigenous small-numbered peoples of the North. Before you is a clay fishing-net weight, known as a "kibas," traditionally used by the Khanty and other indigenous inhabitants of our region. This small, round-shaped weight, measuring approximately 5 cm in height and 7.5 cm in diameter, was hand-shaped from red clay and fired in a fire.
Scientists believe the word "kibas" is extremely ancient, most likely simply meaning "stone." Interestingly, it sounds similar to the common Karelian, Vepsian, and Finnish word "kivi," which also means "stone." Curiously, the ancient word "kibas" also shares resemblance with the word "kipha," meaning "stone" in ancient Aramaic. It is worth mentioning that, traditionally, kibases were also wrapped in birch bark within Pomor cultures.
To submerge the lower edge of a fishing net as close to the bottom as possible, any suitable object could serve the purpose. Originally, ordinary stones or pieces of fired clay were used. The only challenge was finding an effective way to attach it to the rope. For this reason, stones were drilled or carved with grooves, while similar holes or grooves were formed in clay weights before firing. The shape was so simple and versatile that these weights remained unchanged in appearance and physical characteristics not just from century to century, but even from millennium to millennium.
The surface of this particular weight is coarse and porous, indicative of the use of local natural materials and manual craftsmanship. Remarkably, an object crafted more than half a century ago can still retain the warmth of the artisan's hands. On one side of the weight, there is a small indentation—likely a fingerprint of the craftsman—and at its center, a wide cylindrical hole designed for attachment to fishing nets.
The primary function of the weight was to ensure fishing nets and seines sank beneath the water. In traditional Khanty fishing practices, nets consisted of several components: their upper edges were fitted with floats made from bark or wood, while their lower edges were weighted down. Due to this design, the nets stayed vertical underwater, making it possible to catch fish efficiently at various depths.
The use of clay weights in this region was no accident. In Western Siberia, clay was a readily available, abundant, and environmentally friendly material. Archaeological finds indicate that as early as the Early Iron Age (8th–5th centuries BCE), people extensively used ceramic weights of biconical shape. These objects were fired in fire to enhance their strength and durability.
Later, alongside clay, stone was also used. Such stone weights, typically flattened and drilled through the center, were also widespread in the area. Interestingly, heavier and larger fishing gear often utilized the bones of deer or elk, attached to the bottom edges of nets. By the second half of the 20th century, metal weights began to take precedence, gradually replacing traditional clay and bone weights. This transition from clay to metal marked a shift in lifestyle and the gradual loss of considerable traditional knowledge of crafts.
Our particular weight was discovered in 1989 during a specialized expedition on the banks of the Mysovaya Mega River (Megion Priobye area). This finding is important not only on its own merits but also as a vivid representative of the material culture of the indigenous peoples of Western Siberia—another example of harmonious coexistence with nature, using its resources carefully and rationally.
The manufacturing process for such weights was straightforward but required specific skills and knowledge. First, the artisan shaped the raw clay into the desired form, then carefully dried it before firing it in a fire. The temperature and duration of firing were crucial factors determining the item's strength and durability.
This craft was passed down from generation to generation. Elders taught younger generations, imparting not only the technology but also respect for nature, knowledge about local resources, and their correct usage. Today, looking at this simple object, we can sense and appreciate the importance of preserving traditions and cultural knowledge within our country.
Научный сотрудник,
Н.С. Сологуб