Рубрика: Предметы и Факты (translation) (от 22.10.2025)
Перед вами кинопроектор Радуга-2 из фондов нашего музея. Датировка второй половины двадцатого века. В музей он поступил из Москвы. С этим аппаратом связано и личное измерение. В семидесятые годы его купили в Москве, а затем он работал у человека, который стоял у истоков мегионской фотографии. На корпусе заметны царапины и небольшие сколы, кое каких деталей уже нет. Эти следы, несомненно, говорят о долгой службе и сотнях показов, когда в темной комнате оживали истории.
Сами по себе кинопроекторы являются разновидностью проектора, предназначенные для воспроизведения движущегося изображения с кинопленки. Большинство кинопроекторов, за исключением простейших узкоплёночных, кроме изображения кинофильма способны воспроизводить и его звуковое сопровождение. Один или несколько кинопроекторов — основа киноустановки. Киноустановками на основе стационарных кинопроекторов оснащались все кинотеатры до того, как киноплёнку вытеснил цифровой кинопоказ. Для преобразования изображения на киноплёнке в телевизионный видеосигнал используется телекинопроектор. Специалист, управляющий кинопроектором, называется киномехаником.
Интересно также, что максимальная длина одной части, на которые разбивается любая 35-мм фильмокопия, составляля 300 метров, что примерно соответствовало раньше 10 минутам экранного времени при частоте 24 кадра в секунду. Максимальная длина части широкоформатных фильмокопий 350 метров. Поэтому, для обеспечения непрерывного показа полнометражных кинофильмов в кинотеатрах использовалось два или несколько одинаковых кинопроекторов, каждый из которых назывался «постом». Пока один пост кинопроекции был занят показом одной части фильмокопии, в другой заряжали следующую. Иногда две или несколько частей склеивались в один рулон, чтобы уменьшить количество переходов с поста на пост, но для полнометражных кинокартин перезарядки оставались неизбежными.
Потом, для решения данной проблемы, начали использовать плэттеры – устройства, позволившие склеивать все части фильмокопии в один большой рулон и устанавливать в каждом кинозале единственный пост кинопроекции. Такая технология в сочетании с централизованным управлением запуском проекторов во всех залах кинотеатра, позволяла максимально автоматизировать кинопоказ и обслуживать все кинозалы одним киномехаником. Данные методы стали, конечно, бесполезны с приходом цифровых кинопроекторов. Однако вернемся к сегодняшнему предмету.
В одной из интернет статей наш кинопроект характеризуют так: «Кинопроектор Радуга-2 прост и надёжен, как автомат Калашникова. С таким кинопроектором колесили по дорогам СССР…» (Источник: clck.ru/3PsQJh). С такими размышлениями трудно не согласиться. Такие аппараты работали повсюду. Дом культуры, школьный кабинет, клуб при предприятии, выездной лекторий. В СССР кино было не просто развлечением, а важной частью образования и коллективной жизни. Кинофикация страны шла десятилетиями. В деревни приезжали кинопередвижки. На санях зимой, на грузовике летом. В школу привозили учебные ленты о физике, истории и технике безопасности. Радуга 2 как раз из этой повседневной практики. Компактный, прочный, и всегда готов к дороге.
На передней панели виден блок освещения, рядом объектив, подающий узкий пучок света. Ролики с молочно матовыми дисками помогают вести пленку и держат кадр. На боковой стенке клавиши, которыми оператор выбирал направление движения пленки, начинал и останавливал сеанс. В простых и продуманных формах является практикой многих лет. Удобная регулировка высоты, крепкая оптика, доступ к лампе, которую можно было заменить за пару минут. Порой в школьном кабинете хватало одного аккуратного человека, чтобы провести настоящий урок кино.
#Проектор #Кинопроектор #СССР #ПредметыиФакты
________________________________________________________
Before you is the Raduga-2 (Rainbow-2) film projector from our museum's collection. It dates back to the second half of the 20th century. It came to the museum from Moscow. There is also a personal connection to this device. It was purchased in Moscow in the 1970s and then worked for a man who was one of the pioneers of Megion photography. There are noticeable scratches and small chips on the body, and some parts are missing. These marks undoubtedly speak of long service and hundreds of screenings, when stories came to life in a dark room.
Film projectors themselves are a type of projector designed to reproduce moving images from film. Most film projectors, with the exception of the simplest narrow-gauge ones, are capable of reproducing not only the image of a film but also its soundtrack. One or more film projectors form the basis of a cinema installation. All movie theaters were equipped with cinema installations based on stationary movie projectors before film was replaced by digital cinema. A television projector is used to convert the image on film into a television video signal. The specialist who operates the movie projector is called a projectionist.
It is also interesting to note that the maximum length of a single reel of 35 mm film is 300 meters, which used to correspond to approximately 10 minutes of screen time at a frame rate of 24 frames per second. The maximum length of a part of a wide-format film copy is 350 meters. Therefore, to ensure the continuous screening of feature-length films in cinemas, two or more identical film projectors were used, each of which was called a “station.” While one film projection station was busy showing one part of the film copy, the next one was being loaded at another station. Sometimes two or more parts were glued together into one roll to reduce the number of transitions from post to post, but for feature-length films, reloading remained inevitable.
Later, to solve this problem, platters began to be used—devices that allowed all parts of the film copy to be glued into one large roll and a single projection station to be installed in each cinema hall. This technology, combined with centralized control of projector start-up in all cinema halls, made it possible to automate film screening as much as possible and to service all cinema halls with a single projectionist. These methods became obsolete with the advent of digital film projectors. However, let us return to today's topic.
In one of the online articles, our film project is described as follows: “The Raduga-2 film projector is as simple and reliable as a Kalashnikov assault rifle. With such a film projector, we traveled the roads of the USSR...”. It is difficult to disagree with such reflections. These devices were used everywhere: in cultural centers, school classrooms, enterprise clubs, and traveling lecture halls. In the USSR, cinema was not just entertainment, but an important part of education and collective life. The country's cinematic transformation took decades. Mobile cinemas came to villages. On sleds in winter, on trucks in summer. Educational films about physics, history, and safety were brought to schools. Raduga 2 is a product of this everyday practice. Compact, durable, and always ready to hit the road.
The front panel features a lighting unit, next to a lens that emits a narrow beam of light. Rollers with milky matte discs help guide the film and hold the frame. On the side wall are buttons that the operator used to select the direction of the film, start and stop the session. Its simple and well-thought-out design is the result of many years of practice. Convenient height adjustment, sturdy optics, access to the lamp, which could be replaced in a couple of minutes. Sometimes all it took was one neat person in the school classroom to conduct a real film lesson.
Научный сотрудник,
Н.С. Сологуб
Сами по себе кинопроекторы являются разновидностью проектора, предназначенные для воспроизведения движущегося изображения с кинопленки. Большинство кинопроекторов, за исключением простейших узкоплёночных, кроме изображения кинофильма способны воспроизводить и его звуковое сопровождение. Один или несколько кинопроекторов — основа киноустановки. Киноустановками на основе стационарных кинопроекторов оснащались все кинотеатры до того, как киноплёнку вытеснил цифровой кинопоказ. Для преобразования изображения на киноплёнке в телевизионный видеосигнал используется телекинопроектор. Специалист, управляющий кинопроектором, называется киномехаником.
Интересно также, что максимальная длина одной части, на которые разбивается любая 35-мм фильмокопия, составляля 300 метров, что примерно соответствовало раньше 10 минутам экранного времени при частоте 24 кадра в секунду. Максимальная длина части широкоформатных фильмокопий 350 метров. Поэтому, для обеспечения непрерывного показа полнометражных кинофильмов в кинотеатрах использовалось два или несколько одинаковых кинопроекторов, каждый из которых назывался «постом». Пока один пост кинопроекции был занят показом одной части фильмокопии, в другой заряжали следующую. Иногда две или несколько частей склеивались в один рулон, чтобы уменьшить количество переходов с поста на пост, но для полнометражных кинокартин перезарядки оставались неизбежными.
Потом, для решения данной проблемы, начали использовать плэттеры – устройства, позволившие склеивать все части фильмокопии в один большой рулон и устанавливать в каждом кинозале единственный пост кинопроекции. Такая технология в сочетании с централизованным управлением запуском проекторов во всех залах кинотеатра, позволяла максимально автоматизировать кинопоказ и обслуживать все кинозалы одним киномехаником. Данные методы стали, конечно, бесполезны с приходом цифровых кинопроекторов. Однако вернемся к сегодняшнему предмету.
В одной из интернет статей наш кинопроект характеризуют так: «Кинопроектор Радуга-2 прост и надёжен, как автомат Калашникова. С таким кинопроектором колесили по дорогам СССР…» (Источник: clck.ru/3PsQJh). С такими размышлениями трудно не согласиться. Такие аппараты работали повсюду. Дом культуры, школьный кабинет, клуб при предприятии, выездной лекторий. В СССР кино было не просто развлечением, а важной частью образования и коллективной жизни. Кинофикация страны шла десятилетиями. В деревни приезжали кинопередвижки. На санях зимой, на грузовике летом. В школу привозили учебные ленты о физике, истории и технике безопасности. Радуга 2 как раз из этой повседневной практики. Компактный, прочный, и всегда готов к дороге.
На передней панели виден блок освещения, рядом объектив, подающий узкий пучок света. Ролики с молочно матовыми дисками помогают вести пленку и держат кадр. На боковой стенке клавиши, которыми оператор выбирал направление движения пленки, начинал и останавливал сеанс. В простых и продуманных формах является практикой многих лет. Удобная регулировка высоты, крепкая оптика, доступ к лампе, которую можно было заменить за пару минут. Порой в школьном кабинете хватало одного аккуратного человека, чтобы провести настоящий урок кино.
#Проектор #Кинопроектор #СССР #ПредметыиФакты
________________________________________________________
Before you is the Raduga-2 (Rainbow-2) film projector from our museum's collection. It dates back to the second half of the 20th century. It came to the museum from Moscow. There is also a personal connection to this device. It was purchased in Moscow in the 1970s and then worked for a man who was one of the pioneers of Megion photography. There are noticeable scratches and small chips on the body, and some parts are missing. These marks undoubtedly speak of long service and hundreds of screenings, when stories came to life in a dark room.
Film projectors themselves are a type of projector designed to reproduce moving images from film. Most film projectors, with the exception of the simplest narrow-gauge ones, are capable of reproducing not only the image of a film but also its soundtrack. One or more film projectors form the basis of a cinema installation. All movie theaters were equipped with cinema installations based on stationary movie projectors before film was replaced by digital cinema. A television projector is used to convert the image on film into a television video signal. The specialist who operates the movie projector is called a projectionist.
It is also interesting to note that the maximum length of a single reel of 35 mm film is 300 meters, which used to correspond to approximately 10 minutes of screen time at a frame rate of 24 frames per second. The maximum length of a part of a wide-format film copy is 350 meters. Therefore, to ensure the continuous screening of feature-length films in cinemas, two or more identical film projectors were used, each of which was called a “station.” While one film projection station was busy showing one part of the film copy, the next one was being loaded at another station. Sometimes two or more parts were glued together into one roll to reduce the number of transitions from post to post, but for feature-length films, reloading remained inevitable.
Later, to solve this problem, platters began to be used—devices that allowed all parts of the film copy to be glued into one large roll and a single projection station to be installed in each cinema hall. This technology, combined with centralized control of projector start-up in all cinema halls, made it possible to automate film screening as much as possible and to service all cinema halls with a single projectionist. These methods became obsolete with the advent of digital film projectors. However, let us return to today's topic.
In one of the online articles, our film project is described as follows: “The Raduga-2 film projector is as simple and reliable as a Kalashnikov assault rifle. With such a film projector, we traveled the roads of the USSR...”. It is difficult to disagree with such reflections. These devices were used everywhere: in cultural centers, school classrooms, enterprise clubs, and traveling lecture halls. In the USSR, cinema was not just entertainment, but an important part of education and collective life. The country's cinematic transformation took decades. Mobile cinemas came to villages. On sleds in winter, on trucks in summer. Educational films about physics, history, and safety were brought to schools. Raduga 2 is a product of this everyday practice. Compact, durable, and always ready to hit the road.
The front panel features a lighting unit, next to a lens that emits a narrow beam of light. Rollers with milky matte discs help guide the film and hold the frame. On the side wall are buttons that the operator used to select the direction of the film, start and stop the session. Its simple and well-thought-out design is the result of many years of practice. Convenient height adjustment, sturdy optics, access to the lamp, which could be replaced in a couple of minutes. Sometimes all it took was one neat person in the school classroom to conduct a real film lesson.
Научный сотрудник,
Н.С. Сологуб